ابعاد روانشناختی و تربیتی پیاده روی اربعین

به گزارش مجله آزمون اول، رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه تجربه دینی مناسب بهتر از شناخت صرف دینی است، گفت: افرادی که می گویند عزاداری افسردگی را به دنبال دارد معلوم است که افسردگی را نمی شناسند.

ابعاد روانشناختی و تربیتی پیاده روی اربعین

به گزارش خبرنگاران، دکتر سید محسن اصغری نکاح، امروز در مراسم پیش نشست کنگره بین المللی لقاء الحسین که در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گشت، اظهار کرد: اربعین فضای روانشناختی ایجاد کرده که تنها با حضور در آنجا می توان آن را درک کرد. در واقع این فضا و تجمع انسان های دلداده یک هم افزایی، انرژی، تبادل ایده، باور، ارزش هویت و هیجان معنوی ایجاد کرده و جز با زیست حضوری در این فضا قابل تجربه نخواهد بود. به همین جهت است که حضور افراد در چنین فضایی بار روانشناختی را ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: اربعین به نوعی آماده سازی برای حضور در محضر حضرت مهدی (عج) است. زیارت به هر شکل آن دیدار با ائمه معصوم است. زیارت اربعین سفر زیارتی است و سفر در هر نوع آن لذت بخش است و سفری که با پای پیاده و با شوق فراوان با مبانی بسیار شگفت انگیز، خالصانه، بی ادعا و مردمی انجام می شود. برای حب اهل بیت(ع) این سفر حضوری خاص است.

اصغری با اشاره به ابعاد روانشناختی اربعین گفت: اربعین برای زیستن و عمل کردن است نه برای صحبت کردن. همواره این همایش و رویداد بزرگ جهانی بر خلاف برخی از افراد که بر این باور هستند که از گذشته وجود نداشته، از قدمت چند صد ساله ای برخوردار است اما در سال های اخیر رونق و شکوه ویژه ای پیدا کرده است.

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: این رویداد بزرگ جهانی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، عرفانی، معنوی و تربیتی دارد. دین اسلام دین تربیتی و انسان سازی است و تمامی آموزه های دینی چه در ماهیت و چه در شکل و قالب آن از نوعی انسان سازی برخوردار است.

وی اضافه نمود: هر کسی که در این راستا قرار می گیرد هم در ماهیت و ذات و هم در مناسک آن در راستا تربیت شدن قرار گرفته است. به همین دلیل است که اربعین حادثه ای چند بعدی به شمار می رود که می تواند تمامی ابعاد وجودی انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

استادیار گروه دانشگاه فردوسی مشهد بیان نمود: افرادی که می گویند عزاداری افسردگی را به دنبال دارد معلوم است که افسردگی را نمی شناسند. افسرده کسی است که نه امید، نه هدف دارد، اهل تعامل اجتماعی نبوده و البته منزوی است. در واقع اگر کسی با عزاداری آشنا باشد متوجه خواهد شد که افرادی که در مراسم عزاداری شرکت دارند افرادی هدفمند، پویا، دارای انگیزه، فعال، امیدوار به آینده و اهل تعامل هستند.

اصغری اظهار کرد: این عزاداری می تواند تاثیرات شگرفی را در حوزه روانشناختی انسان بگذارد زیرا فردی که در این مراسمات شرکت دارد؛ امید به آینده، انگیزه و .... در وجودش شکل می گیرد و با شرکت در آن ها متوجه خواهد شد که آنگونه که برخی از افراد شبه فرافکنیهای زیادی را در این راستا ایجاد کرده اند، نیست بلکه می تواند بر روی ابعاد وجودی او تاثیر گذار باشد.

رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی گفت: اگر از این منظر روانشناسی بخواهیم مقوله اربعین را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که در واقع حادثه ای رخ داده که این رخداد عظیم جهانی خود موجب ناهماهنگی جهانی شده است.

وی اضافه نمود:در عصر کنونی که عصر امام زمان(عج) است به نوعی بی هویتی و بی معنویتی در آن شکل گرفته است. در واقع فقر معنویت در همه جا حاکم شده و برای جبران آن حتی در روانشناسی هم اشاراتی به این مقوله و برای آن نیز شاخه های معنوی ایجاد شده است، اما با این وجود باز هم این فقر جبران نمی شود.

اصغری بیان نمود: در این عصر سرگشتگی، اربعین رخدادی معجزه گونه است و با هیچ یک از معادلات یکی نمی شود که مردمی ترین حرکت صلح آمیز، معنوی و تربیتی جهان در قسمتی از جهان که در اوج نا امنی و بحران های اقتصادی به سرمی برد، افرادی از قبایل و طایفه های مختلف به صورت مردمی در حرکت هستند و آن را به همه جهانیان عرضه می کند.

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) نحوه زندگی کردن، اندیشه آزادی مندی، مقابله با ستم و ظلم و همواره یک نوع زیستن را به ما نشان می دهد.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) باورها و افکار افراد را دچار تزلزل می کند، اضافه نمود: اربعین یک رسانه است؛ چرا که توانسته باورها و افکار را تغییر دهد. همواره چه موضوعی سبب می شود که یک رخداد حسینی یک نوع همدلی، مشارکت و تعامل با یکدیگر را در میان افراد ایجاد کند که این آرزوی اندیشمندان جهان است که انسان ها از بعد روانشناختی اینگونه زندگی کنند.

اصغری اضافه نمود: دلیل این امر این است که از نظر روانشناسان این امر وجود دارد که انسان ها در کنار یکدیگر با صلح و مسالمت آمیز زندگی کنند که این اتفاق در هیچ جایی رخ نخواهد داد مگر در همایش بزرگ جهانی اربعین. در همایش اربعین است که این مقوله مهم را مشاهده خواهیم کرد.

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، قیام امام حسین(ع) را یک رسانه ای دانست که در طی تاریخ نگرش های افراد را تغییر داده و ادامه داد: در جهان رسانه برای تغییر نگرش، کلی برنامه و سیاست گذاری می شود و بسکمک از شرکت ها کار می کنند که این کار را انجام دهند و ما می بینیم که در این فضا بعد هیجانی هم حاکم است. زیرا هیجان قسمتی از زندگی ماست امروزه روانشناسان تاکید زیادی بر هیجان می کنند. در بحث درمان تعلیم و تربیت عنوان شده هرچیزی با هیجان همراه شود به انگیزه تبدیل خواهد شد.

رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی اظهار کرد: اربعین فضای تجربه است و تجربه دینی برای همه افراد که تجربه هیجان یکسانی دارند و همه آن ها با این مفهوم آشنایی دارند. اربعین این هیجان را به صورت متعالی مدیریت کرده و باعث شده تا افراد هیجان واقعی را تجربه کنند. تجربه دینی مناسب بهتر از شناخت صرف دینی است.

اصغری خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) سرالله است و قرار است همه موضوعات مربوط به این امر هم اسرارآمیز و البته حکمت آمیز باشد. کسی که خودش را آماده می کند در پیاده روی اربعین گام بردارد، می توان گفت که در واقع در هریک از قدم های او، یک بعد روانشناسی وجود دارد از این رو است که میل رسیدن به حرم مطهر امام حسین(ع) در وجودش بیشتر شعله ور می شود.

استادیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان نمود: به همین جهت است که اربعین کمک کرده تا عشق و محبت به اهل بیت(ع) در وجود افراد نهادینه شود زیرا که تجربه های مختلفی را برای افراد به همراه دارد که این تجربه ها ماندگار خواهند شد و افراد می توانند در موقعیت های مختلف از آن ها استفاده کنند.

وی بیان نمود: در واقع جریان تربیتی و روانشناختی اربعین تنها به این نیست که در پایان راستا قرار گیرند بلکه از همان ابتدا که افراد ثبت نام می کنند و یا افرادی که نمی توانند در این راستا قرار گیرند اما حسرت آن را در دل دارند؛ تربیت می شوند.

رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان نمود: یکی از آثار ابعاد روانشناختی اربعین این است که به فرد هویت می دهد و باعث می شود که او حسینی شود و این هویت مهری است بر وجود فرد. همچنین با هیجانی که آن ها در طی این راستا دارند، یک نوع تربیت درونی در وجود افراد شکل می گیرد و اثرات تربیتی را برای افراد به همراه دارد.

اصغری خاطرنشان کرد: تعامل انسان ها در چنین راهپیمایی ای که در آن، افراد از طبقات اقتصادی متفاوت، از جوامع مختلف، سبک زندگی های مختلف حضور دارند؛ کم نظیر است و این تعاملی که آن ها با یکدیگر دارند به نوعی پیوستن را به همراه دارد که این پیوستگی در نهایت یک نوع هویت را در وجود فرد شکل می دهد.این افراد یکدیگر را یک جامعه منسجم می بینند.

وی اضافه نمود: همه افراد باید به اربعین، نگاه ویژه ای داشته باشند و با معرفت علمی که دارند آن را بررسی کرده و به معرفی آن بپردازند اما این در حالی است که هیچ استفاده ای در جهت معرفی چنین فضایی نشده است.

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: ما باید برای پیشواز اربعین های بعدی برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم از این ظرفیت بسیار مهم و جهانی استفاده کنیم. باید به لحاظ علمی و روانشناختی از این ظرفیت استفاده شود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3035

به "ابعاد روانشناختی و تربیتی پیاده روی اربعین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابعاد روانشناختی و تربیتی پیاده روی اربعین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید