ارتش قوی تر، آینده ای ایمن تر

به گزارش مجله آزمون اول، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در حاشیه نشست های کنگره ملی خلق چین از سران و اعضای ارتش آزادیبخش این کشور درخواست کرد آمادگی جنگی خود را افزایش داده و مهیای ستیزی شوند که هر آن احتمال وقوع آن می رود.

ارتش قوی تر، آینده ای ایمن تر

این در حالی است که در گزارشی که در نشست سالانه کنگره ملی خلق چین اعلام شده است، بودجه نظامی چین 6.6 درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش روزنامه هندو چاپ هند، رئیس جمهوری قدرتمند چین در یکی از نشست های حاشیه ای کنگره ملی خلق چین که امروز به کار خود انتها می دهد، خطاب به سران ارتش کشورش گفت برای بدترین سناریوی ممکن آماده شوند و همسو با چنین وضعیتی آمادگی خود را برای ورود به جنگی اضطراری افزایش بخشند. او در این سخنان همچنین با پرداختن به تبعات بسط کرونا در دنیا گفت: چاره ای نداریم جز اینکه از هر جهت برای جنگی تمام عیار آماده شویم. این شاید یک جنگ مستقیم نظامی نباشد اما کینه توزی های آن کمتر از چنین ستیزی نیست. باید به نهایت آمادگی برسیم زیرا کرونا در ماه های اخیر موقعیت ژئوپلتیکی تازه ای را ایجاد نموده که واکنش ها خاص خود را می طلبد. بنابراین از ارتش و یگان های آن می خواهم برای هر رویدادی که امنیت روانی و فیزیکی کشور شان را به هم بزند، مهیا شوند.

اضطراری و قابل لمس

شاید شنیدن و خواندن این صحبت ها از زبان رئیس جمهوری چین تازگی نداشته باشد زیرا او در سال 2019 هم در گفت وگویش با سران ارتش این کشور همین درخواست را مطرح نموده بود. اما تفاوت این سخنان با سخنان سال گذشته در موقعیت دنیای آنها است. پیامدهای کلان و سیاه شیوع ویروس کرونا در دنیا در روز های واپسین بهار 2020 حالتی بسیار اضطراری تر و قابل لمس تر به حرف های شی نسبت به همین سخنان در سال گذشته بخشیده است. بویژه که چین هم اکنون علاوه بر جنگ روانی تند ماه های اخیرش با دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندرو امریکا وارد چالشی تازه با هند هم شده و از دیرباز با تایوان هم که آن را متعلق به مام وطن یعنی دولت پکن می انگارد مجادله داشته است. البته هم سرهنگ وو، سخنگوی وزارت دفاع چین و هم وانگ یی، وزیر خارجه چین از تشدید تنش های فردی بین کشورشان و هند پرهیز نموده اند اما نشریه انگلیسی زبان گلوبال تایمز چاپ چین با محکوم کردن هند بابت تشدید آرایش نظامی در مرزهای چین طرف مقابل را به طراحی تشنج های تازه در عرصه مراودات سیاسی متهم نموده است و البته در آن سوی مرزهای چین، در هند نیز فرماندهان ارشد نظامی هند در پی تنش میان چین و هند بر سر منطقه مورد مناقشه مرزی، از دیروز یک کنفرانس سه روزه را در دهلی نو برگزار کردند. رسانه های هند نیز دیروز با لحنی مالی سران چین را به مشتعل کردن آتش جنگی تازه و غیر ضروری متهم کردند. روزنامه تایمز هند نوشت: چین بهانه افزایش تدارکات نظامی اش را تحرکات بعضی کشورهای دیگر عنوان نموده است، حال آنکه دولت دهلی نو اصلاً اظهار نظری درباره تبعات بسط کرونا در چین و اثر آن در سطح دنیا ننموده است.

مأموریت 178 میلیاردی

درخواست شی جین پینگ برای افزایش آمادگی نظامی چین به هر دلیل و با هر نیت آشکار و نهانی باشد، برای کشورش بسیار گران تمام خواهد شد زیرا طبق برآورد کارشناسان این کار در ادامه امسال حدود 178 میلیارد دلار آب خواهد خورد. به گزارش نیوزویک، جین پینگ البته بر ادامه کنترل بیماری کووید 19 هم در جریان سخنرانی خویش در کنگره ملی خلق چین پای فشرد، اما همه حاضران احساس کردند که او دنیای متفاوت را مبنای حرف ها و درخواست های خود قرار داده است. زیرا چندین بار تأکید کرد که ملاحظات، پسا کرونایی یک سیستم امنیتی- نظامی تازه را می طلبد تا بتوان امنیت چین را مقابل زیاده خواستار تأمین کرد. اظهارات تازه جین پینگ در شرایطی عنوان می گردد که حتی اقتصاد قدرتمند چین نیز از عوارض جولان کرونا بی تأثیر نمانده ولی رشد 6،6 درصدی مورد درخواست شی برای تقویت نظامی کشورش سبب شده، چین امسال در مصارف و مخارج نظامی پشت سر امریکا قرار گیرد. تنها شی جین پینگ نبود که در کنگره مورد بحث از لزوم افزایش آمادگی تسلیحاتی چین سخن گفت و لی کی کیانگ، نخست وزیر این کشور هم خطاب به حاضران در کنگره گفت: رفرم هایی تازه و اساسی در ارتش چین صورت می پذیرد تا نظامیان ما همان چیزی باشند که دنیا در سال 2020 و پس از تقابل با کرونا آن را می طلبد. یک آمادگی جدید تکنولوژیک و مبتنی بر علوم نوین برای پیشرفت هر ارتشی مورد احتیاج است.

برای پرهیز از بلعیده شدن

نشریات رسمی چین نیز دیروز ضمن درج اظهارات شی جین پینگ کوشیدند درخواست های تازه وی را محصول زمانه فعلی و تغییرات حاصله از بسط کرونا و جنگ های روانی پس از آن توصیف نمایند. به گزارش روزنامه انگلیسی زبان ساوت چاینا موزینگ پست، چین مجبور به افزودن چشمگیر مخارج نظامی و ملاحظات امنیتی خود است. زیرا اگر چنین نکند توسط دولت های سلطه گری مثل امریکا به بهانه منشأ کرونا بلعیده خواهد شد. شاید هم از همین رو بود که شی جین پینگ در نشست خود با فرماندهان ارتش از اقدامات بازدارنده تمامی نهادهای چین در تقابل با کرونا تقدیر کرد اما گفت: ارتش ما باید چابک تر از هر زمانی باشد زیرا مطالبات موهوم دشمنان ما به حد خیره نماینده ای رسیده و چیزهایی را از ما می طلبند که ما هیچ نقشی در پدید آمدن آنها نداشته ایم. چین با نیروها و دولت هایی طرف است که بابت این بیماری و خسران ها و تلفات خود ازچین به بهانه بروز اولیه این بیماری در ایالت ووهان طلب خسارت نموده اند. تنها راه ایستادگی پکن مقابل این ادعاها، استفاده از زبانی قدرتمند و متکی بر مدرن ترین تجهیزات است.،ایران

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 11991

به "ارتش قوی تر، آینده ای ایمن تر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتش قوی تر، آینده ای ایمن تر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید