بازار رشت؛ درگیر سد معبر

به گزارش مجله آزمون اول، مهسا طالبی - رشت- خبرنگار: دوشنبه (17 تیر) بازار رشت محل درگیری ماموران سد معبر و دستفروشان بود. این درگیری پس از یک ساعت به سرانجام رسید.

بازار رشت؛ درگیر سد معبر

یکی از ماموران سد معبر که از ناحیه سر و صورت به شدت زخمی شده بود، راهی بیمارستان شد و 2 نفر دیگر از ناحیه دست زخمی شدند. این روزها به دلیل شرایط نامساعد مالی، کسب و کار اغلب فروشندگان کساد است. نبود شغل مناسب هم موجب شده تا بسیاری افراد به دستفروشی روی بیاورند که همین مساله موجب سد معبر و رکود بیشتر کسب و کار مغازه داران می گردد. بر همین اساس ماموران سد معبر، طبق وظیفه سازمانی خود با این افراد برخورد می نمایند، اما این که چرا گاهی این برخوردها به نزاع کشیده می گردد، احتیاج به آنالیز و آسیب شناسی دارد.

  • ضرورت اقدام مدیریت شهری

محمود لاکانی یکی از مغازه داران بیان نمود: 30 سال است در بازار رشت مغازه دارم. همواره از این دعواها می گردد، اما دعوای دوشنبه بسیار شدید بود. دستفروشان به علت بیکاری به اینجا می آیند و مستقر می شوند، اما فکر می کنم شهرداری برایشان ساعت معین نموده بود، نه این که از اول صبح بیایند. آنها با پهن کردن بساطشان هم بازار ما را کساد می نمایند و هم این که داد و فریادهایشان برای جذب مخاطب، آرامش را از بازار می گیرد. مدیریت شهری باید اقدام اساسی کند ولی متاسفانه نسبت به این قضیه بی توجه است.

علیرضا باقری پور شهروندی که شاهد ماجرا بوده است هم گفت: اغلب اوقات شاهد درگیری لفظی بین دستفروشان با هم یا دستفروشان با مغازه داران درباره معین جا و مکان هستیم که تبدیل به امری عادی شده است. تکرار این درگیری به هیچ وجه به نفع بازار و شهر نیست. وی ادامه داد: در شان شهر ما نیست که با وجود تعداد زیادی مسافر در بازار رشت، همواره شاهد دعوا و کتک کاری باشیم.

  • گلایه دستفروشان

دستفروشان هم می گویند: وقتی اقتصاد مملکت ضعیف است و بیکاریم، چگونه باید زندگی مان را بگذرانیم؟ آنها واقعا درآمدی ندارند. رشت 2 هزار دستفروش دارد که برای این شهر رقم زیادی است. بسیاری از دستفروشان حتی ساکن رشت هم نیستند، با این حال برای فروش اجناس خود به اینجا می آیند. بعضی می گویند بین همین ها کسانی هستند که نیمه وقت یعنی از عصر کار می نمایند چون شغل دیگری هم دارند. همان طور که بعضی افراد شغل دومشان سراغ مسافرکشی است، بعضی دیگر هم دستفروشی را در معابر تنگ و باریک سر تا سر پیاده راه به عنوان شغل دوم انتخاب می نمایند. حجم توهین ها به ماموران سد معبر آنقدر بالاست که نمی توان درک کرد در یک شهر با سابقه فرهنگی بالا چطور معضلی به نام نبود درآمد می تواند آنها را این چنین مقابل هم قرار دهد، به طوری که سالی یکی، 2 بار رشت به خاطر همین درگیری ها در سر خط خبرهای روز کشور قرار بگیرد.

  • آنالیز وضعیت دستفروشان

از گفته های بعضی از اعضای شورا تعیین است آنها هم برنامه خاصی برای ساماندهی دستفروشان ندارند. در این زمینه سخنگوی شورای شهر رشت گفت: درگیری روز دوشنبه بین ماموران سد معبر شهرداری و یک لباس فروش بود. پس از تذکر ماموران سد معبر مبنی بر جمع آوری بساط از پیاده رو، آنها با مشاهده تکرار سد معبر توسط آن فروشنده اقدام به جمع آوری بساطش کردند که با درگیری لفظی و پس از آن درگیری فیزیکی و کتک کاری همراه شد.

فاطمه شیرزاد اضافه نمود: به دلیل کتک کاری بین دستفروشان و پرسنل شهرداری، یکی از ماموران سد معبر از ناحیه سر و صورت آسیب جدی دید و 2 نفر دیگر نیز از ناحیه دست آسیب دیدند. وی با تاکید بر لزوم رعایت قانون و احترام به مردم توضیح داد: وقوع چنین درگیری هایی در شأن رشت نیست و باید جلوی این اتفاقات گرفته گردد.

  • ثبت نام دستفروشان

یک عضو شورای شهر رشت هم اظهار کرد: رشت شهر شب زنده دار است بنابراین می توانیم نقاطی تعیین کنیم تا دستفروشان در ساعاتی خاص فعالیت نمایند و کالای خود را به فروش برسانند. بهراد ذاکری با بیان این که بعضی از دستفروشان به این کار احتیاج ندارند اما باز هم به دنبال آن هستند، گفت: بهتر است برای بهبود وضعیت دستفروشان، هر کسی متقاضی است ثبت نام کند و بعد از آنالیز های لازم در نقاط تعیین کار خود را انجام دهد.

  • اشتغال وظیفه شهرداری نیست

دیگر عضو شورای شهر رشت بیان نمود: آنچه در بازار رشت رخ داد واقعا یک جنگ تمام عیار بود. متاسفانه دستفروشان وقتی در محلی آغاز به کار می نمایند بعد از مدتی نسبت به آنجا احساس مالکیت دارند و برخورد با آنها سخت است. فرهام زاهد اضافه نمود: ماموران شهرداری برای جلوگیری از سد معبر به سراغ آنها می روند. باید برای یک بار هم شده همه دستگاه ها کنار شهرداری قرار بگیرند تا این مشکل حل گردد. این عضو شورا گفت: متاسفانه طبق گزارش های رسیده، ماموران به صورت سلیقه ای با دستفروشان برخورد می نمایند.

زاهد ادامه داد: باید نیروهای سد معبر آموزش لازم را ببینند و نظارت بر کارشان وجود داشته باشد، همچنین از نظر قضایی نیز پشتیبانی شوند. وی با بیان این که شرایط مالی سبب شده تقاضا برای دریافت دکه افزایش یابد، گفت: حل مشکل بیکاری بر عهده شهرداری نیست. شهرداری فقط باید شهر را اداره کند.

  • دستفروشان ساماندهی شوند

نایب رئیس شورای اسلامی رشت با اشاره به درگیری بین ماموران سد معبر شهرداری با یک دستفروش گفت: لازم است تا ساماندهی دستفروشان رشت در دستور کار قرار گیرد. رضا رسولی در جلسه شورای اسلامی رشت اظهار کرد: باید با همکاری و تعامل برای ساماندهی دستفروشان این کلان شهر اقدام کنیم. وی بیان نمود: در ابتدای پیاده راه فرهنگی رشت محلی وجود دارد که می تواند برای ساماندهی دستفروشان مناسب باشد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 1828

به "بازار رشت؛ درگیر سد معبر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار رشت؛ درگیر سد معبر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید