تکیه بی فایده عربستان به امریکا، کوشش ریاض جهت ارتباط با تهران

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران- گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترسنت اخیرا مقاله ای با قلم محمد ایوب استاد روابط بین الملل دانشگاه میشیگان و از اعضای ارشد موسسه گلوبال پالیسی با عنوان هزینه واقعی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی منتشر کرده است.

تکیه بی فایده عربستان به امریکا، کوشش ریاض جهت ارتباط با تهران

استاد دانشگاه میشیگان معتقد است ایالات متحده امریکا به عربستان سعودی در مواجهه با ایران یاری نخواهد کرد و عربستان باید استراتژی خود را در مقابل ایران تغییر دهد.

متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

حملات قبل از طلوع آفتاب در 14 سپتامبر امسال صادرات بیش از نیمی از نفت عربستان سعودی یا حدود 5.7 میلیون بشکه در روز که پنج درصد از عرضه جهانی نفت را تشکیل می دهد مختل کرد. مسئولیت این حمله را حوثی های یمن بر عهده گرفتند اما مقصر دانستن ایران توسط عربستان سعودی و ایالات متحده امریکا، خاورمیانه را در آستانه جنگ قرار داده است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در بیانیه اولیه خود ایران را مسئول این حمله دانست. اما دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ضمن اینکه توضیح داد ایران مقصر است، پیغام های مبهمی منتشر کرد. وی از یک طرف گفت که ایالات متحده آماده اقدام نظامی است و از سوی دیگر گفت که علاقه ای به جنگ با ایران ندارد و در تصمیم گیری درباره شناسایی منبع حمله، منتظر تحقیق سعودی ها می ماند. در تاریخ 18 سپتامبر ، وزارت دفاع عربستان گفت که این حمله توسط تهران بدون تردید حمایت اقتصادی شده است.

بعد از خروج امریکا از برجام و در پی سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، رهبران ایران سکوت ننموده و واکنش هایی در مقابل اقدامات جسورانه امریکا و متحدان آن در منطقه از جمله سرنگونی پهپاد امریکایی در تنگه هرمز انجام داده اند.

باید گفت که اکثر ناظران بین المللی این حملات را تشدید بی سابقه ای در رقابت بین ایران و عربستان سعودی برای کسب قدرت و نفوذ در خاورمیانه می دانند. اقدامات ایران به عنوان چالش برای ایالات متحده در منطقه تلقی می گردد؛ از آنجا که واشنگتن متحد اصلی ریاض و هوادار امنیت برتر عربستان در منطقه است. مهمتر از آن، به نظر می رسد که این اقدامات بخشی از حرکت های این به آن در است که واشنگتن و تهران علیه یکدیگر انجام داده اند.

به نظر می رسد ایران در ارسال این پیغام پیروز بوده است که هرگونه کوشش ایالات متحده برای حمله نظامی به ایران، هزینه زیادی برای آمریکا و پس از آن برای متحدان منطقه ای خود به ویژه عربستان سعودی در بر خواهد داشت.

این پیغام توسط این واقعیت نیز تقویت شد که دولت ترامپ نتوانست در مقابل حمله به حساس ترین اهداف سعودی، به طور قاطع تلافی کند. این وقایع اعتمادی را که سعودی ها و دیگر متحدین ایالات متحده در خلیج فارس به واشنگتن داشتند، مبنی بر اینکه اگر احساس نمایند امنیت آنها تهدید شده است امریکا به یاریشان خواهند آمد، را از بین برد.

عدم واکنش فعالانه آمریکا در پی حملات به تاسیسات نفتی سعودی پیغام واضحی را ارسال نموده است مبنی بر اینکه ترامپ قصد ندارد برای تأمین امنیت متحدین خود، درگیر جنگ نظامی پرهزینه دیگری در خاورمیانه گردد. علاوه بر این، به نظر می رسد که ایالات متحده مایل به مداخله نظامی حتی برای جلوگیری از پیغامدهای موثر بر اقتصاد جهانی مانند اختلال در تأمین نفت نیست. اکثر ناظران خلیج فارس ، عدم تمایل آمریکا به اقدام نظامی در مواجهه با آنچه که آنها تحرکات ایران می دانند را نتیجه تصمیم ترامپ مبنی بر عمل به وعده اش در دوره انتخاباتی سال 2016 می دانند، وعده ای که در آن ترامپ متعهد شد سربازان آمریکایی را به خانه باز می گرداند.

به نظر می رسد که تمامی این وقایع باعث شده است تا تجدید نظری جدی در بین حاکمان عربستان سعودی و دیگر پادشاهی های خلیج فارس صورت گیرد. گزارش های معتبر اخیر ادعا می نمایند که ولیعهد محمد بن سلمان به نخست وزیران پاکستان و عراق نزدیک شده است تا جهت برقراری مذاکرات مستقیم سطح بالا بین عربستان سعودی و ایران به منظور کاهش تنش بین آنها و به تبع آن کاهش تهدید امنیت سعودی توسط ایران به عنوان واسطه وارد عمل شوند. ایران با بیان اینکه برای مذاکره با عربستان سعودی اماده است، از ژست های سعودی استقبال نموده است زیرا این امر می تواند به تهران یاری کند سعودی ها را از ایالات متحده جدا کند و از این طریق فشار منطقه ای بر تهران را کاهش دهد.

با توجه به عدم تمایل آمریکا برای یاری به عربستان سعودی در صورت مواجهه با ایران، به نظر می رسد که حاکمان سعودی محاسبه نموده اند که به نفع آنهاست قبل از اینکه وضعیت استراتژیک برای آنها نامطلوب تر گردد با ایران به توافق برسند.

به نظر می رسد محمد بن سلمان همان راهی را در پیش گرفته که ولیعهد محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی در پیش گرفته است، کسی که با کاهش درگیری امارات در جنگ یمن، اقدامات دیگری را برای بهبود روابط با ایران انجام داده است. شروع روابط عربستان سعودی و ایران همچنین می تواند عربستان سعودی را از جنگ فاجعه بار محمد بن سلمان در یمن بیرون کشاند.

در نهایت باید گفت که عربستان سعودی سلطان استراتژی آمریکا در قبال ایران بوده و هرگونه تضعیف روابط واشنگتن با ریاض به نفع تهران خواهد بود. چشم انداز این رویداد باید دولت ترامپ را وادار کند سیاست خود را درباره خصومت تمام عیار علیه ایران دوباره ارزیابی کند و راه هایی از جمله کانال های پنهانی برای از سرگیری گفت و گو با ایران یافته و راهی برای آشتی مطالبات آمریکایی با الزامات ایرانی باز نماید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3213

به "تکیه بی فایده عربستان به امریکا، کوشش ریاض جهت ارتباط با تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکیه بی فایده عربستان به امریکا، کوشش ریاض جهت ارتباط با تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید