درباره Extraction، اکشن جدید و جذاب نتفلیکس

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران: فیلم جدیدی با بازی کریس همسورت و بازیگر مهاجر ایرانی به بازار آمده و با توجه به تریلر منتشر شده از آن می توان گفت فیلمی نیست که بتوان از آن گذشت. وقایع فیلم که پیشتر با نام داکا شناخته می شد، در دنیای زیرزمینی فروشندگان اسلحه و قاچاقچیان اتفاق می افتد. داستان فیلم نجات پسر بچه خلافکاری را روایت می نماید که به واسطه جنگ قدرت بین گنگستر ها اتفاق می افتد.

درباره Extraction، اکشن جدید و جذاب نتفلیکس

در این فیلم تایلر و نیک (کریس همسورث و گلشیفته فراهانی) گروهی مزدور هستند و عملیات های خطرناک را در ازای پول انجام می دهند. از داستان که پیچیدگی خاصی ندارد اگر بگذریم به تصویربرداری خیره نماینده با نما هایی زیبا باید اشاره نمود که با جلوه های ویژه میدانی و تعقیب و گریز های داخل شهر شلوغ داکا به جذابیت بصری فیلم یاری شایانی می نماید.

حضور یک بازیگر ایرانی در این فیلم و هم بازی شدن او با ثور سینمای مارول، توجه ایرانی ها را برای تماشای این فیلم جلب نموده است. فیلمی که تبلیغات فراوانی برای آن شده بود و امیدوار است که با داستان خوب و مهیج و بازیگران حرفه ای امیدوار است بازخورد های خوبی از سمت منتقدان و تماشاچیان بدست آورد.

فیلمنامه فیلم Extraction با اقتباس از کتابی به نام Ciudad اثر برادران روسو ساخته شده است. نوشتن فیلمنامه بر عهده جو روسو نویسنده کتاب بوده است؛ بنابراین انتظار داریم که داستان تا حدود بسیار زیادی به داستان اصلی کتاب وفادار باشد. کتاب Ciudad در سایت آمازون نمره 4 از 5 را از خوانندگان دریافت نموده است؛ بنابراین می توان تا حدودی نتیجه گرفت که ساخت فیلمی با این موضوع هم با واکنش های نسبتا خوبی همراه خواهد شد.

حسین صفرپور در وب سایت سلام سینما درباره فیلم جدید نتفلیکس نوشت: اگر بخواهیم فیلم استخراج که ترجمه بهترش عملیات نجات است را با سری فیلم های جان ویک مقایسه کنیم واقع گرایانه تر است کارگردان از نقش اول فیلمش انسانی نامیرا نمی سازد که فقط بکشد و صدمه دیدنش هم ذره ای توانش را نگیرد. برعکس اینجا قهرمان داستان با یک تیر به بازویش چنان ناتوان می گردد که برای بستن زخمش هم یاری می گیرد. صحنه های اکشن و تیراندازی فیلم آنقدر واقعی به تصویر کشیده شده اند که خون پاشیده شده از شخصیت ها کاملا واقعی به نظر می رسند شما اصلا حس نمی کنید که از جلوه های ویژه تصویری و میدانی استفاده شده اگر می خواهید بعداز سری فیلم های جان ویک یک فیلم اکشن پر اتفاق تقریبا در همان سطح و کمی واقعی تر ببینید حتما به تماشای فیلم عملیات نجات بنشینید.

این پروژه هرچند بودچه چندانی برای تبلیغات نداشت و با سینما هایی بدون تماشاچی روبه روست، ولی انتظار می رود بتواند با فروش آنلاین بخشی از هزینه هایش را جبران کند.

هرچند این فیلم نتوانسته نظر منتقدان را به خود جلب کند و در روتن تومیتوز امتیاز 63 از 100 و در سایت متاکریتیک امتیاز 56 از 100 را دریافت نموده است، با این حال منتقدان روی یک نکته هم نظر هستند که در این روز های کرونا و قرنطینه این تریلر با اکشن خوبی که دارد می تواند برای علاقمندان سینما مفرح باشد. بیشتر نظر منفی منتقدان نیز به خشونت بیش از حد فیلم بوده است.

اکشن مهیج، سریع و فراموش شدنی

آریامووی نیز در نقد این فیلم اینطور نوشت: فیلمنامه و لحن کلی فیلم باعث شکست Extraction می شوند، اما دو عنصر عالی در فیلم وجود دارند که ارزش تماشای آن را بالا می برند. اولین آن ها کارگردان سم هارگریو (Sam Hargrave) است که Extraction را از تبدیل شدن به فیلمی مزخرف نجات داده است. واقعا باعث تعجب است که این اولین تجربه کارگردانی اوست. او که یک طراح بدلکاری حرفه ای است و روی فیلم هایی مثل Avengers: Endgame و Atomic Bl0nde کار نموده، خیلی خوب می داند چطور یک سکانس اکشن عالی بسازد.

هارگریو با آوردن مهارت خودش به عنوان طراح بدلکاری به جایگاه کارگردانی، نما های خیلی عالی و مبارزات خیلی زیبایی را به تصویر کشیده است. سکانس عالی فیلم که از دقیقه 35 آغاز می گردد، یک تک برداشت که از یک تعقیب و گریز ماشینی تا دعوایی در یک ساختمان ادامه دارد. هارگریو دوربین را به شکلی خارق العاده در کل این سکانس حرکت داده و حتی همراه با همسورث از یک ساختمان به ساختمان دیگری می پرد، به جای اینکه اجازه دهد یک پهپاد این کار را برایش انجام دهد. مهارت او در اکشن حسی از ظرافت به مخاطب القا می نماید که در جایی به جز فرنچایز John Wick (جان ویک) ندیده بودیم. امیدواریم در پروژه بعدی هارگریو شاهد داستان خیلی بهتری از این باشیم.

دیگر عنصر مهم فیلم رندیپ هودا (Randeep Hooda) بازیگر هندی است که نقش ساجو بادیگارد پسر ارباب موادمخدر را بازی می نماید. او واقعا عملکرد فوق العاده ای دارد و در بیشتر سکانس ها حتی از همسورث بهتر ظاهر می گردد. باورپذیری خاصی در نقش آفرینی سرسختانه هودا وجود دارد که بقیه بازیگران فیلم اصلا به او نزدیک هم نمی شوند، مخصوصا در بخش انتهای فیلم جایی که او در اوج هنرنمایی خودش قرار گرفته است.

Extraction با وجود چندین لحظه مهیج، یک اثر بی زرق وبرق و فراموش شدنی است. اما بیشتر فیلم های جنگی امروزی همینطور هستند. هر چند سال یکبار فیلمی مثل Black Hawk Down (سقوط شاهین سیاه) سطح این ژانر را بالاتر می برد. اما Extraction هم مثل دیگر آثار سطحی ژانر اکشن است که بعضی صحنه های اکشن آن جذابیت بیشتری دارند. اما این اصلا مهم نیست، مگر نه؟ وقتی کریس همسورث در فیلمی بازی می نماید و در آن همه چیز منفجر و نابود می شوند، همه آن را تماشا خواهیم کرد.

یکی از عظیمترین فیلم های نتفلیکس

امیر پریمی، در نقد این فیلم نوشت: تکذیب کردن نقش مستقیم برادران روسو در فراوری این فیلم کار خطایی است. این امر به ویژه در طراحی اکشن درون فیلم صادق است، مخصوصاً این که تیم بدلکاری آن ها در دنیا مارول مستقیم وارد این پروژه شده است. در فیلم EXTRACTION، آن ها همه نوآوری هایی را که با Marvel در آن پیشگام بوده اند به یک اکشن جمع و جور معاصر، و کثیف شهری آورده اند، آن هم با هماهنگ نماینده بدلکاری آن آثار یعنی سم هارگراو در رأس فیلم. نتیجه این اقدام یک اکشن تند و سریع شده است که دیدن آن همه را چند ساعتی از درگیری ذهنی این روز ها یعنی COVID-19 دور می نماید. قهرمان فیلم استخراج یعنی تایلر ریک با بازی کریس همسورث از نظر ظاهری نوعی نسخه رامبو (سیلوستر استالونه) یا کماندو (آرنولد شوارتزنگر) است که از انواع تسلیحات و ماشین آلات برای نابودی دشمنش و رسیدن به هدف نهایی خود استفاده می نماید. همچنین طراحی اکشن ها به لطف سم هارگراو و دوربین شگفت انگیز نیوتون توماس سیگل، کمال گرا و عالی است.

صحنه های اکشن چشمگیر و طولانی مدت مثل تعقیب و گریز در منطقه زاغه نشین و خیابان های داکا، واقعا عالی به تصویر کشیده شده است. درجه R فیلم نیز باعث شده سازندگان از هیچ گونه خشونت خونریزی صرف نظر ننمایند، و انواع برخورد های شنیع با بچه ها و قتل عام های سنگین را در طول فیلم شاهد هستیم.

با این حال، مواردی در استخراج وجود دارد که آن را از تبدیل شدن به یک اکشن عالی و ماندگار بی نقص باز می دارد. بارزترین ایراد فیلم، طرح بسیار ساده آن است. در واقع فیلمنامه چیزی جز دو سه خط بیشتر به نظر نمی رسد. البته گفته شده فیلمنامه بر اساس یک رمان گرافیکی به نام Ciudad نوشته شده است، اما همه این ها بهانه ای است برای پیوست بیشتر صحنه های اکشن به فیلم. اما فیلمنامه نویس سعی نموده کمی خود را پیرامون شخصیت تایلر راک ملودراماتیک نشان دهد، ولی اشکال اشک آور این است که فرصت کافی به همسورث برای این کار داده نشده است. هرچند مخاطبان امروزی به اندازه کافی پیشرفته هستند که آسیب شخصیت تایلر در گذشته را درک نمایند که در طول فیلم نیازی به گسترش آن نباشد، اما انتها دادن سازندگان به این نیمچه نکته در فیلمنامه اصلاً چیز جالبی نیست.

فیلمی مانند Extraction در Netflix هم خوب پیش می رود و هم خوب دیده می گردد. فراوری و نمایش یک چنین اکشن عظیم و بلاکباستر گونه ای آن هم با ستاره ویژه ای، چون کریس همسورث، تنها یک سال پس از نمایش انتقامجویان انتها بازی، تنها از کمپانی، چون نتفلیکس بر می آید. در زمانی که عدم وجود فیلم در سینماها، التماس هر کسی را برای تماشای چیز جدید و هیجان انگیز به وجود آورده است، استخراج دقیقاً برای موفقیت تنظیم شده است. احتمالاً مردم به سمت آن جذب می شوند و احتمالاً این فیلم یکی از پر مراجعه ترین فیلم های اورجینال نتفلیکس تا به امروز خواهد بود. اما همان طور که گفتم، چنین داستان ساده ای در استخراج سال ها است که در فیلم و سریال ها وجود داشته، بنابراین این فیلم در بخش داستانی هیچ چیز جدیدی را برای بیننده به ارمغان نمی آورد.

از قانع نماینده بودن یک فیلم و شخصیت هایش، تا به انتها رسیدن درست آن ها کیلومتر ها فاصله است؛ و استخراج تنها راه کوتاه قانع نماینده بودن را انتخاب نموده است. در خصوص شخصیت تایلر ریک که یک مزدور است می شد، ما شاهد یک مرد با خصوصیات یک ضدقهرمان پیچیده باشیم، که البته این اتفاق در فیلم رُخ نداده است. در واقع تایلر یک شخصیت نازک است که در یک داستان حتی نازک تر هم قرار گرفته، و این یک چیز را ثابت می نماید، و آن عدم توانایی جو روسو در فیلمنامه نویسی است، هر چند او کارگردان خوبی است.

اگرچه استخراج با تمام ایرادات خود، چیز کاملی نیست. اما با وجود بعضی لحظات مهیج و اکشن های ناب درست اجرا شده در کنار بعضی بازی های خوب، می توان این فیلم را قابل قبول دانست؛ و من تعجب نخواهم کرد اگر این یکی از عظیمترین فیلم های نتفلیکس از زمان آغاز به کار آن گردد. استخراج یک اکشن کله خراب سفت و سخت است که دیدن شبیه به آن همواره اتفاق نمی افتد؛ بنابراین هرچند ممکن است ناقص باشد، اما این فیلم هنوز هم دیدنی است. اگر فیلم های جنگی، تفنگ بازی های جان ویکی و کریس همسورث را دوست دارید، مطمئناً این فیلم را نیز دوست خواهید داشت!

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: برترین ها
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 13084

به "درباره Extraction، اکشن جدید و جذاب نتفلیکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره Extraction، اکشن جدید و جذاب نتفلیکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید