دریاچه یا آبگیر سراگاه، تجربه آرامش در طبیعت بکر تالش، عکس

به گزارش مجله آزمون اول، استان گیلان با طبیعت شگفت انگیز و جاذبه های تماشایی، از مقاصد پرطرف دار گردشگران است. در هر یک از شهرهای این خطه، مکان های دیدنی وجود دارد که از سفر به آن ها پشیمان نمی شوید و جزو بهترین مسافرت های زندگی تان خواهد.

دریاچه یا آبگیر سراگاه، تجربه آرامش در طبیعت بکر تالش، عکس

حالا در این مقاله می خواهیم به یکی از این شهرهای سرسبز و خوش آب وهوای گیلان سری بزنیم و از یکی از جاذبه های آن دیدن کنیم. سفر ما به روستایی به نام سراگاه خواهد که در نزدیکی های تالش قرار گرفته است و دریاچه ای زیبا را همچون مرواریدی در دل خود پنهان کرده است.

پس در سفر به تالش و روستای سراگاه همراه کجارو باشید تا هرآنچه باید درباره دریاچه سراگاه تالش بدانید را توضیح دهیم.

چشم هایتان را برای چند دقیقه ببنید تا راهی سفر شویم. تصور کنید در مسیری سرسبز و پوشیده از انبوه درختان جنگلی و مناظر بی بدیل قدم می زنید. از کنار خانه های روستایی شمال و شالیزارهای برنج و باغ میوه های خوشمزه عبور می کنید و زنان و مردمان شالی کار را می بینید، برای آن ها دست تکان می دهید و می گویید: خسته نباشید، خدا قوت.

بعد به مکانی شگفت انگیز و رویایی می رسید؛ جایی که شما را از جهان روزمرگی ها جدا می کند و به جهانیی وصف ناشدنی می برد. دریاچه ای را پیش روی خود می بینید که در میان کوه های پوشیده از درختان محصور است و آب زلال آن قابی از انعکاس چشم انداز اطراف است. این مکان، روستای سراگاه و دریاچه یا آبگیر کوچک و رویایی سراگاه است.

دریاچه سراگاه کجاست؟

تالش از شهرهای شمالی کشور است که در استان همیشه سرسبز استان گیلان قرار گرفته است. این شهرستان از شمال به آستارا و از شرق به دریای خزر منتهی می شود و از غرب با استان اردبیل و از جنوب با رضوان شهر همسایه است. این شهر طبیعت و جاذبه های دیدنی و تماشایی فراوانی دارد که می خواهیم به سراغ یکی از آن ها برویم.

مقصد موردنظر ما، جایی در میان کوه های تالش و در میان شالیزارهای برنج پنهان است. این دریاچه را می توانید در دهستان ساحلی جوکندان، روستای سراگاه و در 10 کیلومتری شمال غرب تالش واقع است.

سدخاکی سراگاه

دریاچه سراگاه که به صورت سه راه گاه نیز نوشته می شود، در حقیقت آبگیری کوچک است که در استان گیلان و استان مازندران نمونه های مشابه آن زیاد وجود دارد. مردم محلی به این آبگیر سد خاکی می گویند و به دلیل حضور گردشگران و استقبال مسافران به دریاچه سراگاه معروف شده است. این دریاچه متعلق به مردمان روستا است که در آن به پرورش ماهی می پردازند و از منابع درآمدی آن ها محسوب می شود.

اما خوش آب وهوا بودن سراگاه و چشم اندازهای تماشایی آن پای گردشگران زیادی را، به ویژه برای دیدن دریاچه، به این مکان باز کرده و آن را به یکی از جاهای دیدنی تالش برای گردشگران تبدیل کرده است. آب این آبگیر از چشمه های زیر زمینی متعددی تأمین می شود که در بستر دریاچه قرار دارند و این آب چنان زلال و شفاف است که قابی دیدنی را از انعکاس مناظر اطراف، درختان و تپه ها ایجاد کرده است. این مروارید روستای سراگاه با لطف و مهربانی مالک آن که اجازه بازدید و گردش در اطراف آن را داده است، به مکانی برای آرامش، سکوت و لذت بردن از زیبایی های طبیعت هم برای مردمان بومی و هم برای گردشگران تبدیل شده است.

نکاتی که باید بدانید

همان طور که گفتیم سراگاه در واقع آبگیری برای پرورش ماهی است و ملک خصوصی به شمار می رود. در سفر به این مکان باید به چند نکته توجه کنید:

امکان ماهی گیری در این دریاچه وجود ندارد، چون ماهی های آن پرورشی و منبع درآمد اهالی روستا است.

شنا کردن در دریاچه سراگاه و آب تنی کردن ممنوع است.

امکان قایق سواری در دریاچه وجود ندارد.

بهترین زمان دیدن دریاچه سراگاه

بدون شک در هر فصلی، طبیعت زیبایی های خاص خود را دارد. اما بهترین زمان سفر به سراگاه و دیدن زیبایی های آن، فصل های بهار و تابستان است که هم از دیدن طبیعت سرسبز و با طراوات و هم از هوای مطبوع و دلپذیر آن لذت خواهید. پس سفر خوشی به همراه خاطرات به یادماندنی داشته باشید.

اقامت در سراگاه

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در سفر به کمپ زدن و شب مانی در چادر علاقه دارند، پس در سفر به سراگاه نیز بردن چادر و وسایل لازم را از قلم نیاندازید و بساط کمپ را در نزدیکی دریاچه برپا کنید.

در این روستا کلبه ای چوبی وجود دارد که مالک آن به مسافران و گردشگران اجاره می دهد. اقامت در این مکان نیز می تواند گزینه دیگر برای سپری کردن شب در این روستا باشد.

چگونه به سراگاه برویم؟

کوله بار سفر را ببنید و راهی استان گیلان شوید و به شهر تالش سفر کنید. سراگاه را در میان کوه های بخش مرکزی تالش می توانید پیدا کنید. بعد از سه کیلومتر پیاده روی سبک به سمت روستای ریک و سراگاه، دریاچه سراگاه مانند نگین فیروزه در میان جنگل های پیرامون چشم انتظار شما است.

بعد از دریاچه گردی در سراگاه و تماشای زیبایی های این روستا، با بازدید از دیگر جاهای دیدنی تالش، سفر به این شهر را کامل کنید تا با کوله باری از خاطرات راهی خانه شوید.

پارک جنگلی سیاه داران، منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش، غار سوباتان، پارک جنگلی گیسوم، منطقه ییلاقی سوباتان، آبشار ورزان، حمام قدیمی مریان، قلعه سلسال، کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان یا سردار امجد، حمام قدیمی آق اولر، مناطق باستانی تول و بقعه شاه میلرزان از جاذبه های طبیعی و تاریخی تالش است.

شالیزار

دل دریا است. دریا، پیش آسمان دلش باران. باران، تا دامنش نشسته شالیزار. شالیزار، سیراب از عطش چتر آفتاب به سر کرده. دِه به نفس زدن افتاده پیش وسعت شالیزار...

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12330

به "دریاچه یا آبگیر سراگاه، تجربه آرامش در طبیعت بکر تالش، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه یا آبگیر سراگاه، تجربه آرامش در طبیعت بکر تالش، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید