رای الیوم: عربستان به قیمت امتیازدهی های بزرگ با صنعا وارد مذاکره می شود

به گزارش مجله آزمون اول، روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود نوشت جنگ نیابتی میان عربستان و امارات در جنوب عدن و ادامه حملات انصارالله به فرودگاه ها و عمق خاک عربستان، حکومت سعودی را مجبور به مذاکرات فوری با صنعا حتی به قیمت امتیازدهی های بزرگ خواهد کرد.

رای الیوم: عربستان به قیمت امتیازدهی های بزرگ با صنعا وارد مذاکره می شود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در سرمقاله امروز خود یادداشتی را در تحلیل تحولات جاری در یمن با این عنوان منتشر کرد: آیا رهبران عربستان پس از عقب نشینی امارات برای خروج از بن بست جنگ یمن به گفت وگو با حوثی ها متوسل می شوند؟ جنگ نیابتی در عدن چه بازتابی برصحنه یمن خواهد داشت؟ آیا حوثی ها به درخواست مذاکره پاسخ می دهند؟ به چه بهایی؟..

نویسنده در مقدمه یادداشت گزارش اخیر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نزدیک به محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی مبنی بر تلاش عربستان برای مذاکره مستقیم با حوثی ها را غیرمنتظره ندانست و افزود: این روزنامه به نقل از یک مسئول سعودی نوشت ریاض در حال بررسی پیشنهادهایی برای انجام مذاکرات مستقیم با انصارالله است، زیرا نمی خواهد بیشتر از این در این در جنگی طولانی و هزینه برداربماند.

رای الیوم نوشت: دلیل غیرمنتظره نبودن خبر این است که گزینه های دولت سعودی در قبال بحران یمن بسیار محدود شده است، زیرا متحد اماراتی آن بخش اعظم نیروهایش را خارج کرده است. حملات راکتی حوثی ها به فرودگاه های جنوب عربستان که موجب توقف مکرر پروازها می شود ادامه دارد، نیروهای حوثی تا عمق خاک عربستان در مناطق جازان، نجران و عسیر نفوذ کرده اند و احتمال جنگ در منطقه خلیج فارس در سایه تنش میان ایران و آمریکا بالا گرفته است.

چه بسا این تمایل عربستان سعودی برای پیدا کردن راه برون رفت از جنگ یمن از طریق دستیابی به یک فرمول قابل قبول سازش پس از جنگ نیابتی که در چند روز گذشته در شهر عدن جریان دارد ضروری تر شده است. جنگ میان نیروهای کمربند امنیتی مورد حمایت امارات با نیروهای گارد ریاست جمهوری مورد حمایت عربستان که در آن احتمالا دولت مستعفی منصور هادی بزرگ ترین بازنده است.

این جنگ نیابتی بین نیروهای متعلق به دو متحدی که دوشادوش یکدیگر طی پنج سال گذشته در جنگ علیه یمن به سر می برند زمانی درگرفت که هانی بن بریک، نائب رئیس شورای انتقالی جنوب تصمیم گرفت نیروهایش به کاخ ریاست جمهوری المعاشیق در عدن حمله کنند جایی که مقر دولت مستعفی منصور هادی است تا با تسلط بر آنجا مسئولین طرفدار منصور هادی را بیرون کند و چه بسا پس از آن با حمایت امارات رسما جدایی جنوب را اعلام کند آن هم با اتهام هایی که درباره تسلط جنبش اخوانی الاصلاح بر دولت مستعفی مطرح می کند جنبشی که مورد خصومت امارات واقع شده است.

وخامت اوضاع امنیتی در شهر عدن، پایتخت موقت دولت مستعفی یمن و وقوع درگیری بین نیروهای طرفدار امارات با عناصر طرفدار حکومت سعودی آخرین چیزی بود که ریاض در این برهه حساس که شاهد افزایش تنش در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است خواهان آن بود. بخصوص که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم درصدد تشکیل یک ائتلاف بین المللی برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز است.

نظرها در داخل حکومت سعودی و همچنین در محافل حوثی ها درباره مسئله گشایش کانال های گفت وگوی بین ریاض و صنعا دو دسته است و همچنین درباره بهایی که طرف سعودی باید به دشمن حوثی خود و متحدانش در ازای توقف حملات موشکی و هجوم آن به خاک عربستان بپردازد.

رای الیوم تاکید کرد: بر اساس اطلاعاتی که این روزنامه دراختیار دارد شاخه نظامی که دست برتر را در محافل فرماندهی جنبش انصار الله و متحدانش دارد حداقل برای زمان کنونی خواهان هیچ گونه سازشی با عربستان نیست، زیرا عربستان پس از عقب نشینی متحد اماراتی آن و تشدید انزوای بین المللی عربستان در وضعیت ضعیفی واقع شده است. بنابراین باید جنگ، پرتاب موشک ها و حمله به قلمرو جنوی عربستان ادامه یابد تا برای مذاکره ای به موقع در آینده آن هم از موضعی قوی تر آماده شوند به گونه ای که بیش ترین حد ممکن امتیازهای جغرافیایی و مالی را از عربستان بگیرند زیرا به اعتقاد انصار الله عربستان دیگر جنگ را باخته است و قادر نیست به تنهایی آن را ادامه دهد و می خواهد با کم ترین زیان از آن خارج شود.

نویسنده با بیان اینکه برآورد ها درباره هماهنگی امارات با متحد سعودی خود برای عقب نشینی از یمن را تایید نمی کند، افزود: هیچ سند واقعی که موید این نظریه باشد وجود ندارد و هر چه در این باره گفته می شود دروغ دیپلماتیک است، زیرا جنگ جاری در عدن و اعلام آماده باش بن بریک در میان صفوف نیروهای خود و با کمک امارات برای بیرون کردن دولت منصور هادی ثابت می کند که رابطه میان عربستان و امارات به سرعت در حال انتقال از ائتلاف به دشمنی و جنگ نیابتی است.

امارات نود هزار نیروی یمنی را برای جنگ و جدا کردن جنوب یمن آموزش داده است. یعنی امارات همچنان از راه دور و مثل ریموت کنترل جنگ را تحت عنوان مشخصی یعنی جدایی جنوب اداره می کند.

گزینه های دولت عربستان سعودی در حال حاضر محدود به نظر می رسد. ادامه جنگ سخت و پرهزینه به نظر می رسد و باز کردن کانال های گفت وگو با انصار الله نیازمند آمادگی برای ارائه امتیازهایی بزرگ و چه بسا جغرافیایی و راهبردی در بیش از یک جبهه نبرد است. علاوه بر مبلغ غرامت های مالی که در صدر جدول مذاکرات قرار خواهد گرفت.

گرایش به صلح و نشستن پای میز مذاکرات و به رسمیت شناختن دشمن و پاسخ به بیشتر خواسته هایش گزینه برتر و کم هزینه تر است و در نهایت عربستان مجبور به استفاده از همین گزینه خواهد شد. هر چقدر جنگ طولانی تر شود موضع عربستان در مذاکرات ضعیف تر می شود زیرا عربستان تنها طرف مقابل حوثی هاست و آنچه ائتلاف عربی خوانده شده بود فروپاشیده است.

م

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2181

به "رای الیوم: عربستان به قیمت امتیازدهی های بزرگ با صنعا وارد مذاکره می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رای الیوم: عربستان به قیمت امتیازدهی های بزرگ با صنعا وارد مذاکره می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید