رمزگشایی عباس عبدی از رفتار متفاوت سوئد در برابر کرونا

به گزارش مجله آزمون اول، عباس عبدی در اعتماد نوشت: از ابتدا که اپیدمی کرونا در کشور های دیگر به جز چین جدی شد در نحوه مقابله با آن دو رویکرد کلی به وجود آمد. رویکرد اول طیفی از اقدامات سخت گیرانه از قرنطینه کامل گرفته تا تعطیلی بسیاری از مراکز را شامل می شد. رویکرد دوم نیز طیفی از آسان گیری (اگر کلمه درستی باشد) که کار چندانی نمی توان کرد و باید از سیاست های محدودکننده اجتناب کرد و به دنبال ایمنی جمعی به وسیله تن دادن به ابتلای اکثریت رفت.

رمزگشایی عباس عبدی از رفتار متفاوت سوئد در برابر کرونا

این دو رویکرد تبعات زیادی داشت. رویکرد دوم نیز از سه منظر بود. بعضی از رهبران عوام گرا کوشیدند که بگویند این ویروس جدی نبوده و نیازی به اقدامات پیشگیرانه نیست. بوریس جانسون و ترامپ و ریی از این دسته اند. برای عده ای دیگر مساله جدی بود ولی تن دادن به تبعات مالی و اجتماعی اقدامات سخت گیرانه را معقول نمی دانستند. دسته سوم معتقد بودند که این اقدامات در نهایت نیز مثمرثمر نخواهد بود و همه دچار کرونا خواهند شد.

در عمل همه کشور ها تحت فشار افکار عمومی و نیز تبعات عینی این بیماری حتی با تاخیر به اقدامات محدودنماینده و تعطیلی یا حتی قرنطینه تن دادند، به جز یک کشور و آن نیز سوئد بود. بنابراین برای یک ناظر بیرونی جالب است که بداند کشوری که در سطوح بالای دموکراسی قرار گرفته است چگونه در این مورد، پای خود را در یک کفش کرد و همچنان به سیاست اولیه خود ادامه داد؟ ابتدا بهتر است نگاهی به عملکرد سوئد در جریان کرونا و مقایسه آن با چند کشور دیگری که شرایط عمومی مشابهی با آن دارند، انداخته گردد. نروژ، فنلاند و دانمارک با سوئد قابل مقایسه اند.

تعداد کل تست؛ سوئد، نصف نروژ، 70 درصد فنلاند و یک پنجم دانمارک نسبت به جمعیت تست کرونا گرفته است.

مبتلایان؛ در سوئد 60 درصد بیشتر از فنلاند، 110 درصد بیش از نروژ و 190 درصد بیش از دانمارک افراد مبتلا به کرونا نسبت به جمعیت وجود دارند.

مرگ و میر؛ آمار مرگ و میر نسبت به جمعیت در سوئد، 4 برابر دانمارک، 9 برابر نروژ و 7 برابر فنلاند بوده است. (آمار ها تقریبی و تا اوائل خرداد است)

ملاحظه می گردد که تعداد فوتی ها در سوئد بسیار بالاست و نسبت به 3 کشور دیگر برحسب جمعیت 7 برابر بیشتر است.

در نگاه اول چنین به نظر می رسد که سیاست سوئد در مقایسه با سه کشور دیگر قطعا شکست خورده محسوب می گردد. ولی دو نکته وجود دارد. اول اینکه کرونا هنوز تمام نشده است و معلوم نیست که نتایج این شرایط در آینده چگونه خواهد بود؟ قطعا نمی گویم که به نفع سوئد می گردد، معتقدم باید منتظر بود و در سرانجام ماجرا داوری کرد. دوم اینکه باید هزینه های پرداختی کشور های دیگر را هم در نظر داشت و با سوئد مقایسه و سپس داوری کرد.

در این میان نکته جالب این بود که آنان چگونه توانستند چنین سیاستی را بدون چالش های مرسوم در بعضی کشور های دیگر اتخاذ و سپس همچنان ادامه دهند؟ پاسخ آن را در یادداشتی که اخیرا در کانال پنجره دیدم یافتم. آن را آقای دکتر جهانشاهی فرد روانپزشک ایرانی مقیم سوئد نوشته اند که خواندنی است.

در بخش از یادداشت شرایط سوئد را چنین توصیف نموده است: برخوردار از دموکراسی دیرینه و تقسیم قدرت باثبات و شرایط مالی مطلوب. دولت حاکم متشکل از دولتی اقلیت با ائتلاف احزاب چپ میانه و لیبرال است. سایر احزاب به رسم معمول در طی بروز بحران ها، کمتر به انتقاد از دولت می پردازند و دولت نیز متقابلا بیشتر به احزاب مخالف گوش می دهد. طبق سنتی دیرینه، دولت ها و حتی احزاب مخالف به نهاد های تخصصی (مثل اداره بهداشت عمومی) اعتماد می نمایند.

در حقیقت می توان گفت که تصمیم مزبور از طرف کارشناسان است. مستقل از اینکه تصمیم آنان درست باشد یا نادرست. احزاب سیاسی نیز در امور مهم و سرنوشت ساز تن به نظر کارشناسی می دهند و مردم نیز با تصمیمات سیاسی متاثر از نظرات کارشناسی همراهی می نمایند، چون به سیاست مداران و نظام کارشناسی کشور خود اعتماد دارند. این سرمایه عظیمی است که در کمتر کشوری یافت می گردد. البته لازمه آن خروج سیاست مداران از دخالت در تصمیمات کارشناسی است.

کشور هایی که روسای جمهور و نخست وزیران آن به جای کارشناسان حرف بزنند یا مثل ترامپ دارو هم تجویز و تبلیغ نمایند، حتی اگر بعدا معلوم گردد که حرف آنان در یک مورد درست بوده، باز هم نامعتبر است. زیرا مبتنی بر یک فرآیند منطقی نیست.

اگر آنان می خواهند حرف کارشناسی بزنند باید بروند دور میز کارشناسی بنشینند و نه در صندلی رییس دولت. سیاست مدار باید براساس معیار های سیاسی از میان راهکار های کارشناسانه یکی را انتخاب کند، نه آنکه خود در مقام کارشناس قرار گیرد و حرف های سیاسی را لباس کارشناسی بپوشاند. در چنین جامعه ای مردم عادی هم برای خودشان یک پا کارشناس می شوند و کوچک و عظیم در شبکه های اجتماعی و در هر جای دیگری که فرصت یابند اظهارات کارشناسی نموده و برای هر دردی نسخه ای می پیچند. جامعه خودمان چنین وضعی دارد. همه کارشناسیم!

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12007

به "رمزگشایی عباس عبدی از رفتار متفاوت سوئد در برابر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی عباس عبدی از رفتار متفاوت سوئد در برابر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید