زیر سایه نخلستان 200 ساله در لوت

به گزارش مجله آزمون اول، ایسنا/ زیر سایه نخلستان 200 ساله در لوت، زیبایی هایی وجود دارند که دیدنشان خالی از لطف نخواهد بود.

زیر سایه نخلستان 200 ساله در لوت

داستان چیست؟

روستای دهسلـم واقـع در نهبنـدان و در 85 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان واقع شد. این روستا مساحتی در حدود دو هزار هکتار دارد و دارای دو نمکزار کوچک و عظیم است.

روستـای دهسلـم روستایی سرسبـز در دل کویـر بوده کـه به داشتن نخلستان های سرسبز معروف است. دهسلم مردمانی خونگرم و مقاوم دارد که در زیر گرمای شدید، کویر بهشتی این چنین برای خود ساخته اند و با هنرهایی چون حصیربافی روزگار می گذرانند.

امری که از این روستا در دل کویر بهشت ساخته، وجود نخل های سر به آسمان است. قدمت این نخلستان حدود 200 سال برآورد شد.

نخلستان های دهسلم 400 هکتار وسعت دارند که 150 هکتار آن با 450 هزار نفر نخل در فهرست آثار ملی ثبت شد.

برداشت چندین نوع خرما

زهرا رضایی ملکوتی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی گفت: سالانه 307 تن خرما در 12 نوع از این نخلستان قدیمی برداشت می گردد.

وی از شروع برداشت خرمای کبکاب (kabkaab) در روستای دهسلم اطلاع داد و اعلام کرد: نخلستان دهسلم با وسعت تقریبی 400 هکتار در کنار دیگر جاذبه ها، این روستا را به یکی از مناطق ویژه گردشگری تبدیل نموده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی توضیح داد: 150 هکتار از این نخلستان قدیمی بوده و به نخلستان قدیم معروف است و 250 هکتار نیز مربوط به نخلستان جدید است.

رضایی ملکوتی اضافه نمود: تنوع خرما در این روستا باعث رونق کشاورزی و در پی آن رونق مالی منطقه شده است.

وی با بیان اینکه خرمای مضافتی و کبکاب نسبت به دیگر انواع خرما، مرغوب تر بوده و بهترین نوع خرما محسوب می گردد، اظهار کرد: خرمای کبکاب نسبت به دیگر انواع خرما زودتر می رسد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی اعلام کرد: برداشت این نوع خرما از اوایل مرداد ماه و حداکثر تا اواسط شهریور بوده و پس از آن خرماهای پُرکو و خارخوش چیده و عرضه می گردد.

زندگی به اقتضای نخل

رضایی ملکوتی اضافه نمود: خرمای برداشت شده توسط شرکت تعاونی نخل کاران بسته بندی شده و به دیگر نقاط استان صادر می گردد.

وی با بیان اینکه زندگی دهسلمی ها مستقیما به خرما و درخت آن مربوط می گردد، اظهار کرد: شاخه های آن تیرانداز سقف خانه ها یا سوخت زمستانیشان، برگهای بافته شده آن سبد و جارو و حصیر و زیرانداز، الیاف تابیده شده آن طناب و میوه آن قوت روزانه است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی توضیح داد: در پرونده معرفی این اثر طبیعی کم نظیر انواع مختلف خرما، چگونگی کاشت نخل و برداشت خرما، نظام آبیاری نخلستان، تولیدات دستی مرتبط با درخت نخل و... معرفی شدند.

رضایی ملکوتی ادامه داد: این نخلستان با قدمت حدود 200 سال است که چون نگینی سبز در دل بیابان می درخشد.

وی با بیان اینکه نخلستان به جهت تنوع زیستی، گردشگری و جهانی حایز اهمیت است، اظهار کرد: روستای دهسلم به عنوان مقر پایگاه بیابان لوت و مهمترین گذرگاه به بیابان قرار داشته و همواره گردشگران بسیاری را به خود جلب نموده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی اعلام کرد: طبق قانون، پس از ثبت یک اثر طبیعی، تمام نهادها، ارگان ها و مردم باید در راستای حفظ و نگهداری آن کوشا باشند؛ در این میان مانند همواره نقش مردم در این امر مهم، اساسی و قابل توجه است بگونه ای که حافظان اصلی آثار طبیعی، دوستداران میراث کهن و میراث طبیعی کشور خواهند بود.

این درختها میراث طبیعی هستند که طبیعت به مردم این سرزمین کویری هدیه نموده، درختهایی که باید برای حفظ آن کوشش کرد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 14195

به "زیر سایه نخلستان 200 ساله در لوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیر سایه نخلستان 200 ساله در لوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید