شلواری 3000 ساله که درست همانند شلوارهای امروزی است!

به گزارش مجله آزمون اول، قدیمی ترین شلوار دنیا

شاید کشف شدن بقایای یک انسان چند هزار ساله زیاد عجیب نباشد، ولی مطمئنا کشف شلواری سالم که هزار سال قبل از میلاد مسیح فراوری شده است، بسیار عجیب و غریب است! طبق گفته باستان شناسان، قدیمی ترین شلوار دنیا قدمتی 3 هزار ساله دارد و از یکی از محوطه های باستانی در غرب کشور پهناور چین بدست آمده است. جالب اینجاست که این شلوار پشمی، شباهت زیادی به شلوارهای امروزی دارد. در ادامه این مطلب با مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید.

شلواری 3000 ساله که درست همانند شلوارهای امروزی است!

قدیمی ترین شلوار جهان 3000 سال قدمت دارد و کاملا سالم باقی مانده است! این شلوار پشمی، که شباهت زیادی به شلوارهای امروزی و مدرن دارد، در یکی از محوطه های تاریخی غرب چین و توسط یک گروه باستان شناس حرفه ای از کشور آلمان کشف شده است. این شلوار در گورستان تاریخی Yanghai در منطقه Tarim Basin چین از دل خاک بیرون کشیده شده است. دانشمندان عقیده دارند که چوپانان و چادرنشینان چینی در آن دوران، برای راحتی خود در هنگام پیاده روی های طولانی و اسب سواری، این نوع شلوارها را اختراع نموده اند. این شلوارها همچنین به آن ها در طول جنگ یاری زیادی می نموده است.

این شلوار تزئین شده و بسیار شکیل، بدون شک متعلق به یک فرد چادرنشین بسیار مهم بوده است. از قبری که این شلوار بدست آمده است، بقایای دو مرد 3000 ساله هم بدست آمده اند. این مردان حدود 40 سال سن داشتند. علاوه بر این مردان، یک افسار چرمی اسب، یک دم اسب تزئینی، تکه ای از یک اسب چوبی، یک تبر جنگی، دو عدد تیر و کمان و چند کوزه این نیز از این گورستان بدست آمدند. قدیمی ترین شلوار جهان از سه قطعه پارچه پشمی تشکیل شده است. دو تکه از این پارچه ها برای هر پا هستند و قطعه بعدی کمر این شلوار را تشکیل می دهد. این پارچه ها به نحوی به هم بخیه زده شده اند و در قسمت کمر نیز با تکه طنابی به کمر وصل می شدند. نکته جالب توجه این شلوارها، تزئینات و طراحی های زیبای روی آن هستند.

بک و واگنر دو تن از باستان شناسانی هستند که این شلوار را کشف کردند. آن ها قدیمی ترین شلوار جهان را نماد پیشرفت انسان در صنعت پارچه سازی و پوشاک می دانند. یافته های این محققان نشان می دهند که شلوارهای مدرن امروزی برای اولین بار توسط دامداران و چادرنشینان و به منظور راحتی آن ها اختراع شدند و توسط بعضی از اسب سواران به منطقه تاریم بسین چین آورده شده اند. پیش از این، اروپایی ها و آسیایی ها لباس هایی بلند و گشاد و یا لباس هایی کوتاه می پوشیدند. به عنوان مثال مرد یخی اوتزی که به 5300 سال قبل تعلق دارد، لباسی بلند و سه تکه به تن دارد.

آب و هوای بسیار خشک و تابستان های گرم باعث شده اند تا اجساد، لباس ها و دیگر آثاری که از این منطقه بدست آمده اند، بسیار سالم و دست نخورده باقی بمانند. در این منطقه تاریخی، از اوایل دهه 1970 تا کنون بیش از 500 مقبره باستانی حفاری و مطالعه شده اند. تحقیقات پیشین در منطقه تاریخی Tarim Basin، باعث کشف یک مرد 2600 ساله، معروف به مرد چرچن شد که او هم شلواری پشمی به تن داشت. در بخش هایی از غرب آسیا هم شلوارهایی 2500 ساله بدست آمده اند. یکی از دانشمندان باستان شناسی جهان به نام پروفسور مایر معتقد است که اسب سواری از حدود 3400 سال قبل آغاز شد. به فاصله کمی بعد از این آغاز اسب سواری در جهان، قدیمی ترین شلوار جهان در این منطقه از کشور چین اختراع شده است. البته مارگارتا گلبا استاد دانشگاه کالج لندن معتقد است که منشا اسب سواری هنوز معین نیست، البته می توان قدمت این کار را به حدود 4 هزار سال قبل نسبت داد، او حتی اعتقاد دارد که صنعت شلوار سازی هم از همان 4 هزار سال قبل آغاز شده است.

مردی که قدیمی ترین شلوار جهان را به پا داشت، یک فرد دامدار و البته یک جنگجو بود. این مرد و مرد دیگر همراهش با تمامی وسایل شخصیشان دفن شده بودند. به گفته باستان شناسان، دفن کردن اشیای یک شخص به همراهش در گذشته، از اعتقادات مذهبی آن ها نشات می گیرد. آن ها تصور می کردند که مردگان پس از مرگ از این وسایل استفاده خواهند کرد.

گورستان تاریخی Yanghai در صحرایی در استان Shanshan واقع شده است. این استان در منطقه خودمختار Xinjiang در شمال غرب چین نهاده شده است. این منطقه از چین، از هزاران سال قبل محل سکونت مردمانی چادرنشین و سخت کوش بوده که شغل اصلیشان دامداری و کشاورزی بوده است. این محطه باستانی از چند بخش تشکیل شده که گورستان فقط بخش کوچکی از آن است. گورستان تاریخی این منطقه 54 هزار متر مربع وسعت دارد. افرادی که در این گورستان آرمیده اند همگی مردمانی چادرنشین بودند که از اوکراین تا چین به طور پراکنده زندگی می کردند. این قبرستان در اوایل دهه 1970 میلادی کشف شد و در قرن 21 ام مورد حفاری های گسترده نهاده شد.

پس از کشف قدیمی ترین شلوار جهان در چین، اکثر رسانه های جهان خبر آن را به طور گسترده پوشش دادند. فقط در سال 2003، حدود 500 مقبره مورد کاوش نهاده شدند و آثار تاریخی بسیار ارزشمندی از آن ها کشف شدند. این آثار امروزه زینت بخش بیشتر موزه های کشور چین و حتی بعضی کشورهای همسایه آن هستند. کشف قدیمی ترین شلوار جهان یکی از ارزشمند ترین اکتشاف های تاریخی در جهانست. در این ساخت این شلوار هیچگونه برشی به کار نرفته است، اما می توان شکاف های جانبی و دوخت از طریق نوعی طناب را در آن مشاهده کرد. ضمن اینکه تزئینات زیبای به کار رفته در این شلوار، نشان دهنده هنر بسیار زیاد سازنده این شلوار در حدود یک هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح است. امروزه آثار به دست آمده از این قبرستان در موزه های چین نگهداری می شوند.

منبع: thevintagenews.com

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3180

به "شلواری 3000 ساله که درست همانند شلوارهای امروزی است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شلواری 3000 ساله که درست همانند شلوارهای امروزی است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید