فناوری نانو به یاری طراحی آلیاژ سیم جوش های سخت صنعتی آمد

به گزارش مجله آزمون اول، یک شرکت دانش بنیان پیروز شده است سیم جوش های توپودری بر پایه فولادهای نانوساختار را فراوری کند.

فناوری نانو به یاری طراحی آلیاژ سیم جوش های سخت صنعتی آمد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه فناوری های حوزه مواد و ساخت و فراوری تجهیزات مرتبط با آن دغدغه ای بود که جمعی از متخصصان داخلی را به فکر راه اندازی شرکتی دانش بنیان انداخت که سال 88 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کردند. در این شرکت فراوری سیم جوش های توپودری بر پایه فولادهای نانوساختار محقق شد.

پدیده سایش یکی از معضلات فعلی صنایع مادر محسوب می گردد. این موضوع هزینه های زیاد تعمیر و نگهداری و خارج شدن قطعات از فرایند فراوریی را به این صنایع تحمیل می نماید. این موضوع بهانه ای شد برای 10 نفر از متخصصان این حوزه تا با هم شرکت دانش بنیان توسعه فناوری های پیشرفته مواد نانو ساختار نماد را پایه ریزی نمایند.

محسن عسکری پیکانی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: 10 سال پیش با حمایت ستاد نانو کارمان را آغاز کردیم. تمرکزمان را بر روی فراوری و توسعه فناوری های مواد و همچنین ساخت و فراوری تجهیزات مربوط به آنها قرار دادیم. هم اکنون عمده فعالیت شرکت در زمینه توسعه و فراوری سیم جوش های توپودری بر پایه فولادهای نانوساختار متمرکز شده است.

وی بابیان این که سایش قطعات یکی از معضلات مهم صنایع است، بیان می نماید: در گذر زمان پوشش های ضد سایش تغییرات زیادی کرد و نسل جدید این مواد که چند سالی است وارد بازارهای عظیم جهانی شده است، می توانند مقاومت به سایش و درنتیجه عمر قطعات را بسته به شرایط و کاربرد تا چندین برابر افزایش دهند.

این شرکت دانش بنیان در زمینه تحقیق و توسعه محصولات مبتنی بر فناوری نانو در صنایع متالورژی فعالیت دارد. یکی از موضوعات موردتوجه این شرکت طراحی آلیاژهایی بسیار سخت و با مقاومت به سایش بسیار بالاتر از محصولات موجود در بازار، برای ایجاد لایه های سخت پوشی (Hardfacing) با هدف افزایش طول عمر قطعات است.

به گفته عسکری، استراتژی اتخاذ شده در این جهت، استفاده از جدیدترین فناوری طراحی آلیاژی با به کارگیری فناوری نانو در آن است. این محصول به شکل سیم جوش های توپودری در قطرهای مختلف توسط شرکت فراوری شده و به وسیله روش معمول جوشکاری (جوش CO2 یا همان MIG/MAG) بر روی قطعات صنعتی تحت سایش اعمال می شوند. صنایع سیمان، فولادسازی، معدن، حفاری، راه سازی و ... به عنوان کاربران اصلی این محصول شناخته می شوند.

وی با اشاره به عدم وجود زیرساخت های مناسب صادراتی در کشور، تأکید می نماید: محصولات فراوریی ما در حد استانداردهای جهانی فراوری می گردد؛ اما تصمیمی به صادرات محصولاتمان نداریم. زیرا زیرساخت فراوری در ایران به حدی مشکل دارد که تمامی وقت و توان خود را صرف حل مسائل ایجاد شده می کنیم.

4112/

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 10463

به "فناوری نانو به یاری طراحی آلیاژ سیم جوش های سخت صنعتی آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری نانو به یاری طراحی آلیاژ سیم جوش های سخت صنعتی آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید