موقوفه آق مشهد ، صدور مجوز بهره برداری و ماجرای پیشنهادهای برجامی منابع طبیعی

به گزارش مجله آزمون اول، حسینعلی خادمی، متولی موقوفه آق مشهد ساری که این روزها از او در رسانه ها به عنوان مالک 5600 هکتار از اراضی جنگلی ساری بسیار گفته شده، از صدور مجوز بهره برداری از جنگل های آق مشهد توسط منابع طبیعی مازندران اطلاع داد.

موقوفه آق مشهد ، صدور مجوز بهره برداری و ماجرای پیشنهادهای برجامی منابع طبیعی

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از فارس، وقف 5 هزار و 600 هکتار از جنگل های آق مشهد ساری و واگذاری آن به یک شخص این روزها سر و صدای بسیار زیادی در فضای مجازی به همراه داشت؛ از دوستداران محیط زیست گرفته تا فعالان مجازی این روزها در شبکه های اجتماعی یا در حال هشتک زدن برای نجات جنگل های هیرکانی مازندران هستند و یا منتظرند شرایط این اراضی وقفی مشخص تکلیف گردد.

  • فیلم | درخواست از رئیس قوه قضا برای ورود به پرونده 5600 هکتاری جنگل های ساری

مدیران سازمان جنگل ها و منابع طبیعی طی مصاحبه های مختلف از واگذاری جنگل های هیرکانی به متولی موقوفه ابراز نگرانی و اظهار کردند رأی به وقفیت جنگل های آق مشهد باید باطل و این اراضی به منابع ملی برگردد.

سیدمحسن موسوی تاکامی، مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری درباره ماجرای رأی صادر شده برای جنگل آق مشهد ساری گفت: حدود 5 هزار 100 هکتار از جنگل های آق مشهد به نام وقف به شخصی داده می گردد؛ البته این رأی بر وقفیت عرصه است، یعنی عرصه، وقف و برای این شخص و اعیان برای منابع طبیعی است. در رسانه ها عنوان شد که متولی موقوفه در کوشش است تا از اعیان این عرصه نیز بهره برداری کند که مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران در این ارتباط نیز اعلام کرد که ما بعد از صدور رأی مقاومت زیادی نموده ایم که حتی یک درخت با قطر پایین و یا شکسته و افتاده از این عرصه خارج نگردد و در حال حاضر نیز نیروهای ما در منطقه در حال حفاظت از درختان جنگلی حتی درختان بادافتاده و شکسته هستند، ما به هیچ وجه اجازه خروج چوب از این عرصه را نداده ایم و نخواهیم داد چراکه این رأی بر وقفیت عرصه بوده نه اعیان.

این اظهارات مدیرکل منابع طبیعی مازندران با واکنش حسینعلی خادمی، متولی موقوفه آق مشهد ساری روبه رو شد و این متولی توضیحاتی همراه با مستندات نسبت به اظهارات موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی استان ارائه نموده است.

حسینعلی خادمی آق مشهدی، متولی موقوفه آق مشهد ساری اعلام کرد: حدود 20 سال کوشش کردم تا موقوفه آق مشهد طبق قانون شرع مقدس اسلام و قوانین مملکتی اجرا گردد و برای اثبات وقفیت مدارک و مستندات زیادی داریم که به مراجع قضائی ارائه دادم و تمامی آن موجود است، در وقف نامه ذکر شده که شش دانگ اراضی قریه آق مشهد اعم از آبی، خشکه، مراتع، توت، تلیوار، انهار، اشجار مثمره و غیرمثمره و کل مایتعلق آن وقف مؤَبَّد و حَبس مُخَلَّد است؛ نیت واقف این بود که ثلث از منافع خالص آن صرف تعزیه داری و اطعام دهی اباعبداله الحسین(ع) و ثلث دیگر آن صرف حفاظت امام زاده محل واقع در قریه مزبور و ثلث باقی صرف مصالح عامه گردد.

وی اضافه نمود: بعضی افراد در رسانه ها گفتند موقوفه آق مشهد وقف خاص است، در صورتی که اصلاً صحیح نیست، این موقوفه وقف خاص نیست بلکه وقف عام غیرمتصرفی بوده و برای مردم است و درآمد آن صرف عمران و آبادانی روستای آق مشهد می گردد و در جهت اجرای نیت واقف باید عمل گردد.

احیای موقوفه آق مشهد برای باقیات و صالحات

متولی موقوفه آق مشهد ساری ادامه داد: این موقوفه طبق قانون املاک و شرع مقدس اسلام به رسمیت شناخته شده است و از نظر قانونی مسئله ای ندارد، هدفم این است که به موقوفه آق مشهد براساس قانون شرع و سایر قوانین مربوطه عمل کنم تا باقیات و صالحات آن به جامعه و اهالی محل برگردد. در سال 1380 منابع طبیعی مازندران شش دانگ قریه آق مشهد را پیش خود تفکیک و یک قسمت آن را از وقفیت خارج کرد، نسبت به این حرکت غیرقانونی و غیرشرعی معترض شدم و به صورت جدی آن را در مراجع قضایی پیگیری کردم. خود مسئولان منابع طبیعی می دانند که قریه آق مشهد وقف است و می دانند که تفکیک از نظر شرعی مشکل دارد اما آن را تفکیک و حق موقوفه را تضییع نموده بودند.

صدور رأی علیه موقوفه پیش از دعوت نامه

متولی موقوفه آق مشهد ساری با اشاره به آغاز مراحل قضایی با منابع طبیعی بر سر این موقوفه گفت: در سال 1382 پرونده خارج کردن موقوفه آق مشهد از وقفیت در کمیسیون ماده 56 حل اختلاف مطرح شد و در تاریخ 7مهرماه سال 1382 از بنده برای شرکت در جلسه دعوت شد تا مستنداتی را که دارم ارائه کنم و من هم در همان تاریخ به اتفاق نماینده حقوقی اداره کل اوقاف به محل کمیسیون حل اختلاف رفتیم و دبیرخانه مستقر در منابع طبیعی به ما اعلام کردند رأی در تاریخ 11 شهریور 1382 یعنی حدود یک ماه زودتر بدون حضورم صادر شده است؛ در واقع این رأی، ناعادلانه و غیرشرعی و قضایی بود که در پی آن اعتراض و پیگیری های قانونی از طرف ما آغاز شد تا اینکه دیوان عالی کشور با احراز وقفیت و ابطال رأی کمیسیون ماده 56 رأی به نفع موقوفه صادر کرد.

خادمی عنوان نمود: پس از تأیید وقفی بودن آق مشهد، منابع طبیعی اعتراض کرد اما فرجام خواهی آن ها تأیید نشد چون پرونده سیر مراحل قضایی را طی نموده بود.

یک متر از اراضی آق مشهد را برای خودم نمی خواهم

وی با اشاره به حواشی اخیر مبنی بر واگذاری اراضی آق مشهد به یک شخص، اعلام کرد: بعضی خبرنگاران و مسئولان صداقت را رعایت نکردند و در رسانه ها گفتند موقوفه آق مشهد به یک شخص واگذار شده است، اما این اصلا درست نیست، چون این موقوفه احیا بود و عمل به وقف می شد و می گردد و متولی دارد و من هم این موقوفه را نه می توانم بفروشم و نه می توانم سند آن را به نام خودم بزنم.

متولی موقوفه آق مشهد ساری اعلام نمود: بعضی افراد در رسانه ها گفتند خادمی اراضی آق مشهد را به نام خود سند زده است که این مسئله اصلاً درست نیست و جوسازی رسانه ای است و یک متر از اراضی آق مشهد را برای خودم نخواستم و اصلاً نمی توانم بخواهم.

منابع طبیعی درختان موقوفه آق مشهد را قطع نکند

وی گفت: منابع طبیعی می خواهد موقوفه آق مشهد را از وقفیت خارج کند چون آن ها در آنجا منافع دارند، یکی از علت های پیگیری بنده جلوگیری از تخلف های منابع طبیعی در اراضی موقوفه آق مشهد است؛ منابع طبیعی با عنوان اراضی ملی و درختان شکسته و افتاده، اقدام به قطع درختان ایستاده و بهره برداری بی رویه از اراضی موقوفه آق مشهد می نماید. منابع طبیعی از یک طرف در رسانه ها گفت این اراضی جزو انفال است اما از طرفی دیگر مجوز قطع درختان ایستاده را برای شرکت ها و افراد حقیقی و حقوقی و کارمندان خودش صادر می نماید که مستندات آن هم موجود است.

خادمی مدعی شد: منابع طبیعی زمین موقوفه آق مشهد را به کارمند خود داده و لوله کشی گاز در آنجا برای کارمند منابع طبیعی صورت گرفته است که مستندات آن وجود دارد.

از فروش زمین تا صدور مجوز بهره برداری اراضی توسط منابع طبیعی

وی اعلام نمود: منابع طبیعی در منطقه آق مشهد به سمت لاجیم که شرکت لوله نفت شمال تابلو زده، 6 هزار مترمربع آن را با مبلغ 6 میلیارد تومان فروخته است، این پول اراضی موقوفه کجا رفته؟ و چرا منابع طبیعی آن را بدون اجازه موقوفه فروخته است؟ زمین را فروخته و حق وقف را نپرداخته است که این مسئله مشکل شرعی دارد.

متولی موقوفه آق مشهد ساری اعلام کرد: در زمان طرح تنفس جنگل های مازندران برای بهره برداری از درختان موقوفه آق مشهد پروانه بهره برداری صادر نموده اند؛ بعضی از دوست داران محیط زیست که این روزها در شبکه های اجتماعی به دنبال تخریب وجهه وقف هستند چرا چشمان خود را به روی تخریب اراضی جنگلی مازندران توسط خود منابع طبیعی بسته اند؟

خادمی تأکید کرد: برای جلوگیری از تخلفات و جلوگیری از تعرض به زمین های موقوفه آق مشهد اقدام به اجرای نیت واقف نموده ام و حاضر نیستم با املاک منقول و غیرمنقول موقوفه مثل گوشت قربانی رفتار نمایند.

جلوی ویلاسازی در منابع ملی را بگیرید

وی عنوان نمود: با وقف هیچ گاه منافع ملی به خطر نمی افتد، بلکه حفظ می گردد تا کسی نسبت به آن تعرض نکند اما شما ببینید در اراضی منابع طبیعی استان که وقف نیست، چه میزان ویلا سبز شده؟ و چه میزان تغییر کاربری ها صورت گرفته است؟ چرا جلوی ویلاسازی ها و تغییر کاربری ها را نمی گیرند؟ حالا که فرهنگ وقف جلوی این تعرضات را گرفته به آن حمله می کنید؟ بله، حفظ منابع طبیعی توسط وقف، برای آقایان گران تمام شده است چون منافع خود را از دست داده اند.

وقف جلوی چپاول گران منابع ملی را گرفت

متولی موقوفه آق مشهد با بیان اینکه با چپاول منابع ملی مخالف هستم و هیچ وقت هم اجازه نمی دهم موقوفه خواری انجام گردد، اظهار کرد: وقف جلوی بهره برداری غیرقانونی و غیراصولی منابع طبیعی از اراضی موقوفه آق مشهد را گرفته است.

به پیشنهادهای برجامی منابع طبیعی تن نمی دهم

خادمی اعلام کرد: مسئولان منابع طبیعی گفتند اراضی موقوفه آق مشهد را به ما واگذار کن و ما هم در عوض به اداره اوقاف زمین دیگری که احتیاج نداریم می دهیم که من گفتم اول اینکه به چه حقی موقوفه را به شما واگذار کنم و دوم اینکه با این حرف شان یعنی موقوفه را قبول دارند؛ به آن ها می گویم که من هیچ وقت به پیشنهادات برجامی آن ها تن نمی دهم.

وی گفت: بعضی خبرنگاران و فعالان مجازی و دوستداران محیط زیست که این ایام به ناحق قلم زدند و سخن گفتند و در فضای مجازی تهمت زدند، به وجدان خود مراجعه نمایند.

به گزارش فارس، هفته گذشته آنالیز مجدد پرونده جنگل های آق مشهد از سوی رئیس قوه قضائیه در دستور کار نهاده شد و در همین زمینه مدیرکل منابع طبیعی و رئیس کل دادگستری مازندران با حضور در روستای آق مشهد ساری مأمور آنالیز پرونده آق مشهد ساری از سوی رئیس قوه قضائیه شدند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 14345

به "موقوفه آق مشهد ، صدور مجوز بهره برداری و ماجرای پیشنهادهای برجامی منابع طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موقوفه آق مشهد ، صدور مجوز بهره برداری و ماجرای پیشنهادهای برجامی منابع طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید