نحوه اجرای پله در سازه های بتنی چگونه است؟ از طراحی تا اجرا

به گزارش مجله آزمون اول، اجرای پله در سازه های بتنی شامل مراحل مختلفی از قبیل طراحی، آرماتوربندی، قالب بندی، بتن ریزی و اجرا سنگ پله است. ساخت راه پله بتنی کار دشواری است که احتیاج به مهارت مهندسی دارد تا تمام جوانب آن به خوبی در نظر گرفته گردد.

نحوه اجرای پله در سازه های بتنی چگونه است؟ از طراحی تا اجرا

جهت اجرای قالب بندی، درخواست خود را در سامانه کارگشا درج نمایید

جزئیات اجرایی ساخت پله بتنی باید به طور دقیق در نقشه های سازه آورده گردد، تا بتوان پله ای بی عیب و نقص را اجرا کرد. راه پله در طرح لرزه ای ساختمان در نظر گرفته می گردد و به عنوان قسمتی از سازه که صلبیت بالایی در برابر زلزله دارد شناخته می گردد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

نحوه اجرای پله در سازه های بتنی

اجرای پله در ساختمان بتنی شامل مراحل مختلفی به شرح زیر است:

فرمول محاسبه تعداد پله

به طور کلی، هر چه مقدار ارتفاع پله بیشتر باشد، تعداد پله کمتری برای رفتن از سطحی به سطح دیگر احتیاج است. اما ارتفاع پله به نوع کاربردی ساختمان دارد، برای مثال برای بناهای مسکونی، ارتفاع 16 تا 20 سانتی متر و برای مکان های عمومی 15 تا 17 سانتی متر می توانند اندازه مناسب برای ارتفاع پله باشد. کف پله نیز به اندازه کف پای افراد اشاره دارد که باید بتواند راحتی و ایمنی را فراهم کند. برای محاسبه تعداد پله به مثال زیر دقت کنید:

فرض می کنیم فاصله دو نیم طبقه برابر با 180 سانتی متر است، اگر ارتفاع پله را برابر با 18 سانتی متر در نظر بگیریم، می توان گفت: تعداد پله برابر با 10 عدد خواهد بود. اگر هم ارتفاع پله را برابر با 15 سانتی متر بگیریم، تعداد پله 12 عدد خواهد شد. در نحوه اجرای پله در سازه های بتنی فرمول های محاسبه ارتفاع و کف پله به شرح زیر هستند:

فرمول اندازه قدم 2h+b=63-65

فرمول راحتی h+b=12

فرمول احتیاط h+b=48

  • h: ارتفاع پله
  • b: اندازه کف پله

(با در نظر دریافت ارتفاع 18 سانتی متر)

2×18+b=65 -> b= 29

b-h= 12 -> b= 30

b+h= 48 -> b= 30

یعنی کف پله یا همان عرض برابر با 30 سانتی متر خواهد بود.

نحوه محاسبه شیب راه پله بتنی

معین شیب در اجرای پله در سازه های بتنی تابع ارتفاع و طول است، هرچه ارتفاع کمتر و طول بیشتر باشد، زاویه شیب نیز کمتر خواهد بود. پس شیب راه پله به نسبت اختلاف ارتفاع و طول راه پله بستگی دارد. با توجه به این ارتفاع و کف پله را می توان برحسب مطالبی که در قبل شرح دادیم محاسبه کرد، پس می توان مقدار درصد شیب را نیز به راحتی به دست آورد.

برای مثال، اگر ارتفاع پله برابر با 18 سانتی متر و کف پله برابر با 30 سانتی متر و همچنین تعداد پله هم برای با 10 عدد باشد، می توان ارتفاع نیم طبقه را مساوی با 180 سانتی متر و طول راه پله مساوی با 3 متر خواهد بود. بنابراین شیب را می توان با فرمول زیر محاسبه کرد:

18/30= 0.60

tan -1 (0.60)= 30

شیب استاندارد راه پله برابر با 30 درجه است. اما استاندار شیب براساس کاربری پله متفاوت است. جدول زیر زاویه تقریبی پله را برحسب موقعیت، ارتفاع و کف پله معین نموده است.

موارد استفادهزاویه تقریبی پله (درجه)اندازه کف پله (سانتی متر)ارتفاع هر پله (سانتی متر)
پله های پارک، خیابان ها، نمایشگاه ها، تفریحگاه ها و به طور کل در فضاهای آزاد و باز17.5 - 1740 - 3812
20 - 1938 - 3613
22 - 2136 - 3414
پله های خارجی ساختمان25 - 2434 - 3215
28 - 26.532 - 3016
پله های داخلی ساختمان31 - 29.530 - 2817
35 - 3328 - 2618
پله های زیر زمین38.5 - 3626 - 2419
پله در مکان های خاص42.5 - 4024 - 2220

نحوه آرماتوربندی در اجرای پله در سازه های بتنی

اولین رمپ نیم طبقه باید به فونداسیون ساختمان متصل گردد تا بارهای دو رمپ ابتدایی باید به زمین وارد شوند. برای این منظور باید آرماتورهای انتظار به عنوان ریشه های فونداسیون به میلگردهای پله متصل شوند. بعد از این کار، رمپ های دوطرفه طبقات بار خود را به تیرهای جانبی منتقل می نماید.

اجرای راه پله های بتنی با آرماتوربندی تیر نیم طبقه آغاز می گردد. آرماتورهای تیر نیم طبقه باید در دو ستون یا دیوار برشی جانبی به صورت گیردار متصل شوند. برای اتصال آرماتورهای تیر نیمه طبقه در دو ستون کناری، باید در زمان بتن ریزی ستون و در تراز تعیینی، بازشو در نظر گرفته گردد تا میلگردهای نیم طبقه به آرماتورهای ستون متصل شوند.

کلیه آرماتوربندی رمپ و پاگرد براساس نقشه های اجرایی راه پله باید بریده و در محل قرار گیرند. در هر مرحله از اجرای پله در سازه های بتنی، میلگردهای انتظاری برای اتصال به رمپ بعدی در نظر گرفته می شوند. همچنین بتن ریزی سقف به همراه راه پله زیرین آن در یک زمان توسط تراک میکسر در محل ریخته می گردد.

رعایت مقدار پوشش بتن و بستن میلگردهای عرضی به طولی باید با استفاده از مفتول انجام گیرد. جزئیات اجرایی این بخش بسیار حساس بوده، زیرا محل اتصال، قرارگیری درست هر آرماتور محاسبه شده در محل خود و عدم حرکت میلگردها در زمان بتن ریزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نحوه قالب بندی راه پله بتنی

برای قالب کف رمپ و پاگرد باید از تخته های چندلایی را روغن کاری نموده تا در زمان خشک شدن بتن، بتوان تخته های را به راحتی از بتن جدا کرد. استفاده می گردد. قالب بندی کف رمپ و پاگرد را باید با جک در محل خود محکم کرد.

همچنین قالب بندی کناره راه پله نیز به با استفاده از قالب های فلزی اجرا می گردد. تمام محاسبات باری باید در این مرحله انجام گردد، زیرا در زمان بتن ریزی، راه پله باید بتواند بار بتن و بار نفراتی که مسئول ریختن بتن هستند را تحمل کند. همچنین تمام اتصالات و محل قرارگیری آرماتورها نیز باید برای آخرین بار آنالیز شوند.

نحوه بتن ریزی در اجرای پله در سازه های بتنی

بتن ریزی تیر، سقف و راه پله طبقه زیرین آن به طور همزمان انجام می گردد. مهم ترین نکته در بتن ریزی رمپ این است که بتن را باید از پایین به بالا ریخت. بدین دلیل که نباید دوغاب سیمانی در بالا و سنگدانه ها در پایین جمع شوند. بتن ریزی نیز یکی از مراحل مهم در اجرای پله در سازه های بتنی است.

ویبره راه پله باید خیلی سریع انجام گردد تا سنگدانه ها به طرف پایین حرکت ننمایند. همچنین ضروی است بتن رمپ پله از روانی کمتری برخوردار باشد تا به سرعت سفت شده و باعث حرکت سنگدانه ها نگردد. بعد از انتها بتن ریزی، سطح بتن باید با ماله پلاستیکی صاف گردد. سپس عمل آوری بتن آغاز می گردد.

نحوه اجرای سنگ پله بتنی

قبل از اجرای سنگ پله، نخست باید سنگ بغل پله که به دیوار راه پله متصل می گردد را اجرا کرد. برای این کار سنگ را در ابعاد تعیین برش می دهند و سپس با استفاده از لقمه ها (از خاک و آب ساخته می گردد) اقدام به دوغاب ریزی در پشت سنگ ها می نمایند.

فاصله سنگ ها با دیوار بهتر است برابر با سه یا چهار سانتی متر باشد که به اندازه کافی اتصال قوی و محکم گردد. در اجرا سنگ بغل پله باید از ریسمان جهت تراز بودن سنگ ها استفاده کرد تا سنگی جلو یا عقب نباشد. بعد از دوغاب ریزی و دریافت سیمان سنگ بغل، نوبت اجرای سنگ پیشانی و کف پله می گردد.

سنگ کف پله باید ضخیم تر از سنگ پیشانی باشد، زیرا بار ناشی از رفت و آمد افراد را تحمل می نمایند. برای این کار نیز نخست باید سنگ پیشانی را با استفاده از آجر و گچ به طور قائم در محل خود نصب کرد. آجر و گچ نقش پرنماینده پشت سنگ پیشانی را بر عهده دارند.

بعد از قرار دادن اولین سنگ پیشانی، حالا نوبت اولین اجرای اولین سنگ کف پله می باشد. برای این کار زیر سنگ کف را ملات ماسه و سیمان ریخته و با حفظ ارتفاع و مقدار پیش آمدگی، سنگ کف را در محل قرار داده و با چکش لاستیکی چندین ضربه سنگ زده می گردد تا به خوبی به ملات بچسبد. برای پله های دیگر نیز به ترتیب بالا می توان اجرا کرد.

کلام آخر

اجرای پله در سازه های بتنی احتیاج به دقت بالایی دارد زیرا جزئیات آرماتوربندی و در امتداد آن، قالب بندی و بتن ریزی به کیفیت اجرای پله مرتبط هستند. از این رو، حضور مهندس اجرایی برای توجیه نقشه جهت اجرای صحیح پله لازم است. به طور کلی، راه پله به غیر از آنکه یاری می نماید افراد از سطحی به سطحی دیگر بروند، از نظر سازه ای نیز نقش مؤثری ایفا می نماید. اغلب گفته می گردد برای مدیریت بحران در زمان زلزله، اهالی ساختمان می توانند در راه پله جمع شوند تا از خطرات عمده در امان باشند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12082

به "نحوه اجرای پله در سازه های بتنی چگونه است؟ از طراحی تا اجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه اجرای پله در سازه های بتنی چگونه است؟ از طراحی تا اجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید