احتیاج به 9 میلیارد مترمکعب ظرفیت آبی تا سال 1400

به گزارش مجله آزمون اول، معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به مطالعاتی که در زمینه تامین احتیاج آبی کشور تا سال 1400 انجام شده است، گفت: طبق این مطالعات تا سال مذکور به 9 میلیارد مترمکعب ظرفیت آبی احتیاج است.

احتیاج به 9 میلیارد مترمکعب ظرفیت آبی تا سال 1400

به گزارش خبرنگاران، شاهین پاکروح در نشست خبری که در سومین روز از پانزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب کشور برگزار گردید با تاکید بر این که کشور ظرف مدت 15 سال آینده با تنش جدی در تامین آب روبرو بوده و در خشکسالی قرار داشته است، اظهار کرد: این خشکسالی 15 ساله تاثیرات نامطلوبی بر منابع آب سطحی و زیرزمینی گذاشته است و برای این که این آثار را به حداقل برسانیم باید اقداماتی را از جمله سدسازی، حفر چاه سامانه های تصفیه و انتقال را انجام دهیم.

تشریح آخرین آمار آبرسانی شهری و روستایی

وی با اشاره به آخرین آماری که در آخر سال 1397 به دست آمده است، اظهار کرد: طبق این آمار جمعیت تحت پوششی آب شهری 99.6 است در حالی که این میزان در ابتدای انقلاب اسلامی 74.6 بود. تعداد تصفیه خانه های آب شهری در ابتدای انقلاب 27 واحد بود که این میزان در حال حاضر به 140 واحد رسیده است.

به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور ظرفیت تصفیه آب در ابتدای انقلاب اسلامی، 1.9 میلیون مترمکعب در روز بود که این میزان در خاتمه سال 1397 به 11 میلیون مترمکعب در روز رسید.

وی در خصوص جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری شرح داد: بیش از 50 درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب نهاده شده است در حالی که این میزان در ابتدای انقلاب 8.5 درصد بوده است. همچنین تعداد تصفیه خانه های فاضلاب در ابتدای انقلاب چهار واحد بود که امروز به بیش از 216 واحد رسیده است.

تامین بودجه آبرسانی به روستاها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی

پاکروح با اشاره به آبرسانی به روستاها اظهار کرد: از ابتدای سال 1395 بودجه مورد احتیاج آبرسانی به روستاها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی شروع شد و به روستاهایی که بالای 20 خانوار داشتند آبرسانی صورت گرفت. طبق آخرین آمار بیش از 81 درصد از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش شبکه های آبرسانی قرار دارند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به تامین منابع اقتصادی پروژه های آبرسانی روستایی از محل صندوق توسعه ملی، ادامه داد: به طور کلی 5000 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی از سال 1395 در اختیار ما نهاده شد و از محل این اعتبارات 1.9 خانوار جمعیت روستایی معادل 6.7 میلیون نفر در 10 هزار روستا تحت پوشش نهاده شدند.

وی ادامه داد: برای امسال 1.2 میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر در 1950 روستا تحت پوشش قرار می گیرند و در صورتی که اعتبارات ادامه داشته باشد تا خاتمه دولت سه میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی در خصوص آخرین آمار تصفیه خانه های آب و فاضلاب نیز شرح داد: 140 تصفیه خانه در مدار نهاده شده است و 32 مدول در دست اجراست، به طور کلی 51 درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش خدمات فاضلاب نهاده شده اند و 330 شهر از شهرهای کشور خدمات فاضلاب را دریافت می نمایند. همچنین 103 مدول تصفیه خانه فاضلاب در دست اجراست و در حال حاضر 216 تصفیه خانه فاضلاب در مدار نهاده شده است.

آخرین وضعیت آبرسانی روستایی

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این که شاخص بهره مندی آب روستایی 82 درصد است گفت: 5.7 میلیون فقره انشعاب آب در حوزه روستایی وجود دارد و سالیانه 1.5 میلیارد مترمکعب برای تامین آب شرب روستاییان ضروری است.

به گفته وی برای تامین آب روستاها 85 درصد از آب زیرزمینی و 15 درصد از آب سطحی استفاده می گردد.

احتیاج به تامین 9 میلیارد مترمکعب آب تا سال 1400

پاکروح در ادامه با اشاره به مطالعاتی که در زمینه تامین آب مورد احتیاج کشور تا سال 1400 انجام شده است، گفت: طبق این مطالعه تا سال 1400 باید آب مورد احتیاج 85 میلیون نفر در کشور تامین گردد که برای این جمعیت احتیاج به 9 میلیارد مترمکعب ظرفیت آبی وجود دارد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به کیفیت آب در نقاط مختلف کشور، گفت: با توجه به 15 سال خشکسالی در کشور مشکلاتی در بعضی از استان ها در زمینه شوری و کیفیت آب وجود دارد به همین دلیل ارتقاء کیفی منابع آب در پروژه ها دیده می گردد.

وی با تاکید بر این که هدف به صفر رساندن تنش آبی در کشور تا سال 1400 است، اظهار کرد: برای این منظور سالانه باید 100 میلیون مترمکعب آب به منابع شهری و روستایی اضافه گردد و برای این منظور 120 طرح آبرسانی در پیوست قانون بودجه دیده شده است که به 37 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.

به گفته پاکروح بیش از 31 طرح از 120 طرح مذکور پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد دارند.

آخرین وضعیت فاضلاب شهری

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این که در سال 1397، هفت تصفیه خانه فاضلاب در کشور به بهره برداری رسید، اظهار کرد: از ابتدای سال 1398 تاکنون هشت واحد دیگر به بهره برداری رسیده است و تا خاتمه سال 28 تصفیه خانه فاضلاب دیگر نیز به بهره برداری می رسد.

وی با بیان این که تاکنون برای فاضلاب روستایی منابع اعتباری موثر اختصاص داده نشده، اضافه نمود: این موضوع را از بانک توسعه اسلامی پیگیری کردیم و در سال 1396 از این محل 195 میلیون یورو اعتبار برای ایجاد زیرساخت فاضلاب در 111 روستا اختصاص داده شده که میانگین پیشرفت فیزیکی آن 33 درصد است.

به گفته پاکروح در حال حاضر 6000 روستا در کشور با تانکر آبرسانی می شوند که آمار آن سال به سال در حال کاهش است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این که تعداد شهرهایی که با تنش آبی روبرو بودند در سال 1397، 330 شهر بود، گفت: این تعداد به 220 شهر تقلیل پیدا کرد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3070

به "احتیاج به 9 میلیارد مترمکعب ظرفیت آبی تا سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج به 9 میلیارد مترمکعب ظرفیت آبی تا سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید