چرا کرونا باعث هجوم آمریکایی ها برای خرید سلاح شده؟

به گزارش مجله آزمون اول، در حالی که آمریکایی ها درگیر مقابله با شیوع سریع ویروس کرونا هستند، تعداد تفنگ هایی که درماه گذشته در این کشور خریداری شد بیش از هر زمان دیگری از تاریخی است که اف بی آی، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا، جمع آوری اطلاعات در باره اسلحه هایی را که طی20 سال گذشته در دست شهروندان آمریکایی بوده شروع کرده بود.

چرا کرونا باعث هجوم آمریکایی ها برای خرید سلاح شده؟

به گزارش خبرنگاران شبکه خبری بی بی سی در گزارشی با طرح این سوال که دلیل خرید بی سابقه اسلحه از سوی آمریکایی ها چیست؟ آورده است: با افزایش هر روزه شمار قربانیان مبتلا به ویروس کرونا و این که به آمریکاییان توصیه شده تا حد امکان از خانه خارج نشوند، به نظر می رسد واکنش شماری از آنها روی آوردن به اسلحه بوده است.

کارشناسان می گویند دلیل استقبال مردم از خرید اسلحه، تنها ترس از ناآرامی نیست.

اف بی آی، که در سال 1998 برنامه بررسی آنی سوابق خریداران اسلحه را شروع کرد، در ماه مارس 2019 این بررسی را در باره 3 میلیون و 700 هزار نفر انجام داد که نشان دهنده بیشترین تعداد از سال 1998 بود.

این رقم حاکی از این است که در طول ماه مارس 2019 شمار خریداران اسلحه در آمریکا یک میلیون و 100 هزار نفر افزایش یافته. تنها در 21 مارس 210 هزارنفر به خریداران اسلحه اضافه شد که رقم بی سابقه ای بود.

نظر رسانه های آمریکا این است که بنا بر اطلاعات اف بی آی، فقط در ماه مارس بیش از دو میلیون اسلحه خریداری شده.

ایالت ایلینوی با فروش 500 هزار قبضه تفنگ بیشترین فروش اسلحه را داشته و ایالات تگزاس، کنتاکی، فلوریدا و کالیفرنیا در مرتبه های بعدی قرار دارند.

فروشندگان اسلحه در سراسر آمریکا گفته اند که تقاضای مردم برای خرید اسلحه تا آن حد زیاد است که نمی توانند به سرعت قفسه های خالی را پُر کنند.

پیش از این بالاترین رقم خرید اسلحه مربوط به دسامبر 2015 بود که بعد از تیراندازی در سن برناردینو در کالیفرنیا که عده ای کشته به جای گذاشت، دولت باراک اوباما، احتمال محدودیت برای خرید تفنگ های جنگی را اعلام کرد و همین موضوع سبب خرید سه میلیون و 300 هزار قبضه تفنگ توسط مردم شد.

دلیل افزایش سریع خرید اسلحه چیست؟

پرفسور تیموتی لیتون، استاد دانشکده حقوق دانشگاه ایالتی جورجیا، که کارشناس صنعت اسلحه سازی آمریکاست، می گوید انگیزه بیشتر کسانی که برای اولین بار اسلحه می خرند دو عامل است که بحران ویروس کرونا مسبب آن بوده.

عامل اول نگرانی از این است که ممکن است روزی جامعه مدنی- آتش نشانی، پلیس و خدمات بهداشتی- به شدت تحلیل بفرایند و نتیجه آن مختل شدن نظم و قانون باشد. در یک چنین موردی اسلحه می تواند به منزله ابزاری برای کمک به بقای شخص باشد.

عامل دوم نگرانی ها از تجاوز جدی دولت به آزادی های آمریکایی مانند حق مالکیت اسلحه است که در قانون اساسی آمریکا شناخته شده است.

پرفسور لیتون، می گوید: بسکمک از تدابیر مربوط به بهداشت عمومی مانند باقی ماندن در خانه به دلیل ملاحظات ایمنی، محدود کردن رفت و آمد مردم، محدود کردن چیزهایی که مردم می توانند بخرند، موجب نگرانی بسکمک از گروه ها از توانایی بالقوه دولت برای استفاده بیش از حد از قدرت و ظلم می شود.

پرفسور لیتون، به بی بی سی گفت این دو عامل به نحوی با یکدیگر در تضادند:

برخی از مردم نگرانند که دولت از هم بپاشد و از آنها حمایت نکند، عده دیگری هم نگرانند که دولت بیش از حد قوی می شود و آزادی آنان را محدود کند.

یک خریدار تازه اسلحه به بی بی سی گفت او در تاریخ 12 مارس تصمیم گرفت برای اولین بار دو سلاح گرم خریداری کند، یعنی یک روز پس از این که سازمان ملی بسکتبال آمریکا تعلیق تمام بازی هایش را گفت.

این مرد که نمی خواست نامش بُرده شود گفت او به اقدام خود به منزله برداشت وسیع از راهنمایی های مقامات نگاه می کند که به آمریکایی ها گفته اند ذخیره مقداری آذوقه و آب را در صورت هر گونه اختلال در زنجیره عرضه در نظر بگیرند.

شخصی که در برکلی کالیفرنیا بزرگ شده و حالا در شیکاگو زندگی می کند می گوید: موقعی که نمی توانم از پلیس کمک بگیرم، مشکل است که احتمال ضعیف ناآرامی های مدنی موقت را نادیده بگیرم و تفنگ یک بیمه ارزان علیه این اتفاق است.

او اضافه می کند که داشتن ذخیره مواد غذایی و سایر مایحتاج خوب است ولی اگر نتوانیم وسیله محافظت و دفاع از آن را داشته باشیم، فایده ای نخواهند داشت.

با وجود دستور خارج نشدن مردم از خانه که حدود 90درصد آمریکا را شامل می شود، تعدادی از ایالات به مغازه های اسلحه فروشی اجازه داده اند که به فروش اسلحه به عنوان یک کسب و کار اساسی ادامه دهند.

نیویورک، ماساچوست، و نیومکزیکو صاحبان مغازه های اسلحه فروشی را مجبور به تعطیل کردن مغازه ها کرده ولی اجازه ادامه فروش اینترنتی اسلحه را داده اند. ایالت واشنگتن دستور تعطیلی این مغازه ها را داده ولی علیرغم این دستور، چندین مغازه اسلحه فروشی به کار خود ادامه داده اند.

گروه های طرفدار کنترل اسلحه از بستن این فروشگاه ها استقبال کرده اند.

کریس براون، رئیس کمپین بِرِیدی، که علیه خشونت با توسل به اسلحه، فعالیت می کند به ان بی سی نیوز گفت: هیچ حق مبتنی بر قانون اساسی برای خرید فوری اسلحه یا فروش آن وجود ندارد. و به طور قطع هیچ حقی برای اشاعه ویروس کرونا در حین خرید یا فروش اسلحه دیده نمی شود.

شانون واتز، از گروه مادران خواهان اقدام می گوید نگرانی او برای خانواده هایی است که تازه صاحب اسلحه شده اند، و به گفته او، به خطر وضعیتی که هم اکنون بسیار ملتهب است، اضافه می کنند.

امی هانتر، یک سخنگوی انجمن ملی تفنگ، به بی بی سی گفت: اخبار در باره مرخصی زندانیان و این که مسئولین اجرای قانون به تشخیص خود به کسانی که درخواست کمک می کنند جواب می دهند، سبب شده که بسکمک به اهمیت دفاع شخصی در یک چنین مواقع بی سابقه پی ببرند.

علاوه بر این، تلاش برخی از سیاستمداران مخالف اسلحه جهت تعطیل مغازه های اسلحه فروشی باعث نگرانی عمیق آمریکایی های قانونمند شده. به همین دلیل است که انجمن ملی تفنگ برای این که مردم قانونمند بتوانند از حق خود جهت دفاع از خودشان و خانواده هایشان استفاده کنند، از تلاش خود برای باز نگاه داشتن این فروشگاه ها عذرخواهی نمی کند.

سیاست های داخلی آمریکا غالبا در فروش اسلحه تاثیر می گذارد. نامزدهای دموکرات در مقایسه با جمهوریخواهانی مانند دونالد ترامپ، بیشتر احتمال دارد که بخواهند در مورد حق مالکیت اسلحه سخت گیری کنند.

پس از دو دوره پیروزی باراک اوباما، در انتخابات، هنگامی که در سال 2016 نظرسنجی ها حاکی از افزایش شانس هیلاری کلینتون برای جانشینی او و شکست دونالد ترامپ بود، خرید اسلحه به سرعت افزایش یافت ولی بعد از پیروزی ترامپ این فرایند کاهش یافت.

کشتار سن برناردینو، نیز سبب نگرانی طرفداران مالکیت اسلحه از محدود کردن مالکیت خصوصی تفنگ شد و در نتیجه فروش اسلحه و نوار فشنگ افزایش یافت.

پرفسور لیتون می گوید: میزان فروش اسلحه بر حسب درجه اضطراب و نگرانی مردم بالا و پایین می رود و معمولا نگرانی ها در مورد امکان دسترسی به اسلحه است. ولی در مورد فعلی، نگرانی از کاهش قدرت دولت یا افزایش آن است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 9738

به "چرا کرونا باعث هجوم آمریکایی ها برای خرید سلاح شده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کرونا باعث هجوم آمریکایی ها برای خرید سلاح شده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید