آیا می توان گربه ها و سگ ها را با رژیم وگان تغذیه کرد؟

به گزارش مجله آزمون اول، بعضی از صاحبان حیوانات اهلی و خانگی که خودشان رژیم وگان دارند فقط نمی خواهند از محصولات حیوانی خودداری نمایند بلکه آنها می خواهند حیوانات خانگی شان نیز رژیم وگان داشته باشند اما آیا گربه ها و سگ ها واقعا می توانند بدون گوشت زندگی نمایند؟

آیا می توان گربه ها و سگ ها را با رژیم وگان تغذیه کرد؟

تغذیه حیوانات خانگی با رژیم وگان

در ژوئن سال 2016، یک کاربر در وبلاگ Tumblr، تصویری از شامی که قرار بود برای سگ خود مگی سرو کند منتشر کرد.

وی گفت: امشب مگی از منوی سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای پوره شده، توفوی ارگانیک، دانه های چیا و آنزیم های گوارشی است. آیا او برای این رژیم وگان هیجان زده به نظر می رسد؟ بله درست است!

به نظر می رسد مگی نسبت به تعداد زیادی از کاربران اینترنت که به این پست واکنش نشان می دادند، در خصوص غذای خود کمتر هیجان زده بود. بسیاری بر این باورند که صاحب یک سگ می تواند به جای غذاهای گوشتی که معمولاً مانند طعمه گرگ به نظر می رسد، تصمیم بگیرد که سبزیجات، جوانه های پوره شده و توفو تغذیه اش کند.

این پست ویروسی شد و وبلاگ نویس وگان مورد بحث پایان حساب خود را رها کرد.

رژیم وگان براساس تحقیقات اخیر، تنها در سال های 2014 تا 2017 در آمریکا 600٪ افزایش یافته است بنابراین ایده تغذیه حیوانات همراه ما غیر از صنعت گوشت بسیار مطرح است. در سال 2017 تخمین زده شد که کربن ساطع شده از گوشت مصرف شده توسط حیوانات مسئول فراوری معادل حدود 64 میلیون تن دی اکسید کربن در هر سال و معادل رانندگی 13 میلیون اتومبیل برای یک سال است.

این رقم فقط کربن ساطع شده توسط حیوانات را نشان می دهد که به غذای حیوانات خانگی منتهی می شوند اما در صدر آن آب مورد استفاده برای پرورش محصولاتی که از آنها تغذیه می شوند، آب آشامیدنی آنها، جنگل برای ایجاد زمین چرای و موارد بیشتر است. ضمناً آب آلوده به زباله های آنها نیز یک مشکل دیگر است. با افزایش جمعیت حیوانات اهلی به عنوان مثال در کشورهایی مانند چین که فرایند افزایش مالکیت حیوانات خانگی بسیار تند است و صاحبان حیوانات اهلی به حیواناتی روی می آورند که به همان اندازه انسان نیاز به تغذیه دارند اما این احتمال وجود دارد که این مساله بزرگتر گردد. در سال 2017، ژورنال علمی Plos One مقاله ای را منتشر کرد که تخمین می زند گربه ها و سگ های ایالات متحده معادل کالری رژیم غذایی 63 میلیون آمریکایی را می خورند.

بدون آمینو اسیدهای ضروری مانند تورین، گربه ها ممکن است بمیرند.

این باعث شده عده ای سؤال نمایند که آیا گربه ها و سگ های ما می توانند گوشت را رها نمایند یا کاملاً وگان شوند؟

گذشته از واقعیت های سیاه و سفید تغذیه ای، نظرات شخصی صاحب حیوان خانگی می تواند در برابر قوانین خاصی که برای حمایت از رفاه حیوانات خانگی طراحی شده است، ارائه گردد. دانیلا دوس سانتوس، رئیس انجمن دامپزشکی انگلیس (BVA) گفت: در انگلیس طبق قانون رفاه حیوانات، صاحب حیوان وظیفه دارد که با رژیم غذایی مناسبی حیوان خانگی اش را تغذیه کند. نمی خواهید پروتئین حیوانی بخورید، خوب است اما این رژیم به گونه ای طراحی نشده است که استانداردهای رفاهی حیوان خانگی شما را برآورده کند.

دوس سانتوس می گوید: گربه ها گوشتخوارهای واجب هستند و برای داشتن سلامتی به مقادیر خاصی از اسیدهای آمینه نیاز دارند و عدم وجود اینها در تغذیه شان می تواند به مسائل سلامتی برایشان منجر گردد. به همین دلیل، برای حیوان شما رژیم غذایی گیاهی توصیه نمی گردد، چه رسد به رژیم غذایی وگان.

گربه ها دارای یک چالش خاص هستند زیرا آنها نمی توانند پروتئین های خاص مانند تورین را خودشان فراوری نمایند. در عوض آنها مجبورند این ماده را از غذای خود جذب نمایند، به طوری که گوشت گاو، مرغ و ماهی به ویژه منابع غنی این ماده هستند. انجمن آمریکایی پیشگیری از ظلم به حیوانات (ASPCA) می گوید، گربه هایی که تورین کافی ندارند در معرض خطر ابتلا به یک شرایط بالقوه کشنده به نام کاردیومیوپاتی گشاد شده (DCM) هستند.

گربه ها بعید است در رژیم بدون گوشت دوام بیاورند

در گربه های مبتلا به DCM، عضله قلب بسیار نازک و ضعیف می گردد و مانع از پمپاژ خون و تأمین اکسیژن بدن به طور عادی می گردد. ASPCA در مقاله ای در خصوص گربه ها و رژیم های غذایی وگان می گوید: این یک بیماری کشنده است که در صورت عدم اصلاح زود هنگام ایجاد مشکل می نماید. گربه ها به رژیم غذایی سرشار از پروتئین نیاز دارند که یافتن آن در رژیم غذایی غنی از گیاه مشکل تر است و همچنین می توانند در پردازش کربوهیدرات ها مسائلی داشته باشند. ASPCA می افزاید: آنها نمی توانند مواد گیاهی را به خوبی هضم نمایند و به مواد مغذی ضروری نیز نیاز دارند که فقط گوشت آنها را در اختیارشان قرار دهد.

این مانع از فراوری بعضی غذاهای گیاهی برای گربه ها توسط بعضی از شرکت ها نشده است. یکی از این شرکت ها Ami که مستقر در ایتالیا است، غذای گربه وگان را که با تورین و سایر پروتئین های ضروری تقویت شده است، به فروش می رساند اما نظر عمومی از همه به جز تعداد انگشت شماری از دامپزشکان این است که گربه ها بعید است در رژیم غذایی بدون گوشت رشد نمایند.

اما سگها چطور؟ در اینجا، به نظر می رسد که این مساله کمی ظریف تر است.

بعضی از شرکت های فراوری غذای گربه، غذای گیاهی برای گربه ها را انجام می دهند اما بیشتر افراد معتقد هستند که گربه ها بعید است که رژیم غذایی عاری از گوشت را تحمل نمایند.

بخشی از دلیل رفتن سگها از طبیعت برای تبدیل شدن به دوستان انسان ها، به دلیل غذاهایی بود که در صورت نزدیک شدن به انسان به آنها پیشنهاد می شد. این غذا همواره گوشت نبود.

در دنیای وحش، گرگ ها به وضوح گوشت می خورند اما همچنین در صورت کمبود ویتامین ها، تخم مرغ، توت و حتی علف می خورند. سگها ممکن است با رژیم غذایی کمتری از گوشت و نشاسته گیاهی بیشتری مطابقت داشته باشند. از لحاظ حیاتی، آنها ژن آمیلاز دارند که به معنی آن است که می توانند نشاسته گیاه را هضم نمایند.

این بدان معناست که سگ ها به طور بالقوه می توانند به سراغ رژیم غذایی عاری از گوشت بفرایند اما دوس سانتوس، رئیس انجمن دامپزشکی انگلیس (BVA) هشدار می دهد که چندان ساده نیست.

وی می گوید: از لحاظ تئوری تغذیه سگ ها با یک رژیم گیاهخواری امکان پذیر است اما اشتباه کردن آن بسیار ساده تر از درست انجام دادن آن است.

Bethencourt گفت تحقیقات دیگر به وی نشان داد که غذای بسیاری از حیوانات خانگی از فرآورده های جانبی برای حیوانات تهیه شده است که لازم نیست همان استانداردهای سخت را مطابق با مواردی که برای مصرف انسان در نظر گرفته شده بودند مطابقت دهند. وی همچنین نگران رشد ردپای کربن در غذای حیوانات اهلی بود. با افزایش تعداد حیوانات اهلی حیوانات بیشتری برای تغذیه آنها مجبور به پرورش می شدند.

هیلی راسل می گوید که جیرجیرک شامل تمام 10 مورد نیاز اسیدهای آمینه لازم است.

Bethencourt می گوید: سلول های قارچی به مراتب بیشتر از گیاهان با سلول های حیوانی ارتباط دارند. فایده دیگر قارچ این است که می تواند طعم گوشت را به آن اضافه کند که سگها از آن لذت می برند.

جیرجیرک یک منبع غذایی است که ارزشش را دارد

با این وجود کسانی که در تغذیه حیوانات با رژیم غذایی کاملاً گیاهی تردید دارند اما هنوز هم می خواهند مصرف کربن را پایین بیاورند ممکن است گزینه های دیگری داشته باشند.

شرکت غذای حیوانات اهلی چیپین توسط هالی راسل و لورا کولاگراند تأسیس شد. هنگام تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا، این زوج به آرایش فوق العاده ای از مهمترین ماده غذایی حیوانات اهلی خانگی خود رسیدند: جیرجیرک.

جیرجیرک یک منبع غذایی است که ارزش دارد. در حال حاضر، میلیون ها نفر - عمدتا در شرق آسیا - جیرجیرک ها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه می خورند. براساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی، حشراتی مانند جیرجیرک به ویژه پروتئین های جایگزین و مناسب هستند.

جیرجیرکها تا وزن 65٪ پروتئین دارند و همچنین سرشار از چربی اشباع نشده، فیبر غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

غذای طبیعی سگ وحشی شامل قارچ هایی مانند کوجی است که به آن طعم گوشتی می دهد.

وقتی صحبت از پایداری نیز می گردد، جیرجیرک فواید بسیار واقعی دارد و محاسبه شده است که گوشت گاو برای رشد 1 گرم پروتئین به 8 گرم خوراک نیاز دارد در حالی که برای ایجاد 1 گرم پروتئین، حشرات فقط 2 گرم نیاز دارند. جیرجیرک ها همچنین به آب بسیار کمتری نیاز دارند که هم اکنون نگرانی فزاینده ای برای کشاورزان در بسیاری از مناطق است.

راسل می گوید: جیرجیرک 10 اسید آمینه اساسی مورد نیاز سگ شما را به شما می دهد. آنها 10 ماده ای هستند که سگ شما نمی تواند بدون آن زندگی کند. و سگ ها عاشق طعم جیرجیرک ها هستند. ما می خواستیم غذایی درست کنیم که سالم و خوشمزه باشد اما مغذی نیز باشد.

همه چیز درمورد یافتن مواد مؤثر در دستیابی به سلامتی و مزه بود اما این حاوی چیزی است که به پایداری هم یاری می نماید.

جیرجیرکها متان، گاز گلخانه ای قوی را منتشر نمی نمایند و رواناب کشاورزی کمتری فراوری می نمایند که می تواند باعث آلوده شدن آب و زمین های زراعی گردد. راسل می گوید: از دید رواناب، جیرجیرک ها واقعاً جذاب هستند زیرا آنها همان مسئله مدیریت کود می باشند.

من فکر نمی کنم که مردم باید غذای سگ بفروشند مگر اینکه خودشان آن را بخورند

راسل می گوید، این حشرات همچنین می توانند در آینده منبع غذایی گربه ها باشند. وی گفت: حشرات می توانند در خصوص چالش های رژیم های غذایی گربه یاری نمایند زیرا یک پروتئین کامل هستند. اما اکنون ما روی سگ ها متمرکز شده ایم.

Bethencourt می گوید: من همواره آن را می خورم. من فکر نمی کنم که مردم باید غذای سگ را بفروشند، مگر اینکه خودشان آن را بخورند. من مدیران نستله و مریخ را به چالش می کشم که غذای سگ فراوریی خودشان را بخورند و هیچکدام از آنها هنوز این کار را انجام نداده اند!

منبع:

bbc

یزد بلاگ: یزد بلاگ | جذابیت های تاریخی و اقلیم شهر جهانی یزد

انوار بلاگ: انوار بلاگ | انجمن و وبلاگ های انوار

منبع: هفت گنج
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 11412

به "آیا می توان گربه ها و سگ ها را با رژیم وگان تغذیه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان گربه ها و سگ ها را با رژیم وگان تغذیه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید