ثبت خانه تاریخی نقیب الاشراف میبد در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش مجله آزمون اول، خانه نقیب الاشراف میبد از بناهای به جای مانده از دوران صفویه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت خانه تاریخی نقیب الاشراف میبد در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، علی اصغر صمدیانی معاون میراث فرهنگی استان یزد با اعلام این خبر گفت: این خانه که یکی از نمونه های شاخص خانه های بزرگ خاندانی میبد است در بهترین نقطه شارستان قدیم یعنی تلاقی دو شاهکوچه و در جوار مسجدجامع تاریخی و نزدیک مراکز خدماتی چون حمام، بازارچه و آب انبار واقع شده است.

معاون میراث فرهنگی استان یزد در مورد این بنا اظهار داشت: از ویژگی های این خانه همانند سایر خانه های دوره صفویه در میبد می توان به ایوان صفوی، بادگیر، زیرزمین چهارطرفه با پوشش شکم دریده، اتاق های جانبی، بالاخانه و گوشواره های صفه اشاره نمود و موقعیت قرارگیری بنا در کنار مسجد جامع و در راستا بازار مرکزی از دیگر ویژگی های شاخص آن است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این بنا بر روی راستا یکی از قنات های کهن میبد (کنه رو) و در عمق حدود 12متری واقع شده، توضیح داد: بخش بازمانده از این خانه شامل زیرزمین، تالار، دو اتاق، راهروهای پیرامونی، بادگیر و بالاخانه است که در چند سال اخیر مرمت شده است.

با توجه به ثبت این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی، این خانه تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان قرار می گیرد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن گردد جرم محسوب می گردد.

این خانه اخیرا با شماره 32207 در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 1275

به "ثبت خانه تاریخی نقیب الاشراف میبد در فهرست آثار ملی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت خانه تاریخی نقیب الاشراف میبد در فهرست آثار ملی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید