زبانی که چرخ دنیا را میچرخاند 25 ساله شد

به گزارش مجله آزمون اول، بیش از دو دهه از ظهور جاوااسکریپت می گذرد و این زبان برنامه نویسی حالا به یکی از مهم ترین قسمت های وب و اپلیکیشن های تحت وب تبدیل شده است.

زبانی که چرخ دنیا را میچرخاند 25 ساله شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو،جاوااسکریپت دسامبر 1995 توسط برندن آیک، هم مؤسس موزیلا و مدیرعامل شرکت Brave (توسعه دهنده مرورگر بریو) به دنیا آمد. این زبان برنامه نویسی زمانی که آیک در شرکت نت اسکیپ مشغول بود، با نام Mocha شکل گرفت و بعدها به جاوااسکریپت تغییر نام داد. آیک می گوید جاوااسکریپت قرار بود نسخه اسکریپت نویسی جاوا و مکمل آن باشد ولی توسعه دهندگان وب به زودی متوجه شدند که فقط به جاوااسکریپت احتیاج دارند.

جاوااسکریپت حالا بر اساس نظرسنجی ها و تحقیقات وب سایت های تحلیلگر از جمله RedMonk، محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان است. گیت هاب نیز به تازگی لیستی از محبوب ترین زبان های بزنامه نویسی در جهان منتشر نموده که همانند سال های گذشته جاوااسکریپت در صدر آن قرار گرفته است.

Cory House یکی از توسعه دهندگان حرفه ای جاوااسکریپت از شرکت Pluralsight در تمجید این زبان برنامه نویسی می گوید: امروزه جاوااسکریپت چرخ جهان را می چرخاند و روی تمام کامپیوترها، موبایل ها، تلویزیون ها و حتی بعضی لوازم خانگی اجرا می گردد. ما هر روز بدون اینکه متوجه شویم به جاوااسکریپت وابسته هستیم. جاوااسکریپت به خاطر قرض دریافت ایده های خوب از دیگر زبان های برنامه نویسی جاودانه شده است.

SlashData مهر ماه سال جاری گزارشی منتشر کرد که نشان می داد جاوااسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی نزد توسعه دهندگان است و پس از آن پایتون و جاوا قرار گرفته اند. به گفته این شرکت از سال 2017 تا به امروز، 5 میلیون توسعه دهنده جدید به اجتماع جاوااسکریپت اضافه شده اند و صندلی آن را به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان مسحکم تر نموده اند.

مجله تار و سه تار: مجله تار و سه تار، محفلی از هنر و ساز ایرانی بسازیم.

سفر به کیش: سفر به کیش، جاذبه های دیدنی ایران را با ما دنبال کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 19695

به "زبانی که چرخ دنیا را میچرخاند 25 ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبانی که چرخ دنیا را میچرخاند 25 ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید