وزیر جدید صنعت و فرصت کوتاه خدمت

به گزارش مجله آزمون اول، آقای رزم حسینی در شرایط بسیار سخت و خطیری سکان داری وزارت صمت را پذیرفتند. نظام فراوری و تجارت در ایران سخت ترین روزهای چند دهه اخیرش را می گذارند و با توجه به زمان باقی مانده از دوره قانونی دولت، صدرنشین تازه وزارت صمت فرصت بسیار کوتاهی را برای به یادگار گذاشتن اثری ارزشمند خدمت و ارزش آفرینی در این صندلی، در اختیار دارد.

وزیر جدید صنعت و فرصت کوتاه خدمت

بر این اساس، شاید بهتر باشد جناب آقای رزم حسینی از میان تمام مسائل و مسائلی که این روزها به جان نظام فراوری و تجارت کشور افتاده، به یکی از اصلی ترین مسائل و درعین حال نزدیک ترین ها به حوزه مسئولیتشان متمرکز شوند تا انشا الله در این فرصت کوتاه، بتوانند اقدامات مؤثری را انجام دهند. آن مشکل عظیم و اصلی چیزی نیست جز عملکرد وزارت صمت.

وزارت صمت به عنوان میراث دار وزارتخانه های صنایع و بازرگانی، روینمودهای جهت گیری های اشتباه و خطرناک دهه شصت در اقتصاد ایران، مانند محور پنداشتن دولت در مدیریت اکوسیستم فراوری و تجارت، برتر پنداشتن تشخیص و شناخت کارشناسان دولتی نسبت به مدیران و کارآفرینان بخش خصوصی، نگرش معیشتی به اقتصاد را در ژنتیک و نظام فکری خود حفظ نموده و به این ترتیب خود تبدیل به یکی از مهم ترین مسائل پیش روی فعالان مالی شده است.

در حال حاضر اولویت اصلی نظام فراوری و تجارت کشور، برای همگام شدن با تحولات عظیم (و عموماً ناخوشایندی) که در سال های اخیر و با تحریم های ظالمانه ایالات متحده به اقتصاد ایران تحمیل شده است؛ انعطاف پذیری و هوشمندی بیشتر است و در این جهت بهترین کاری که دولتمردان می توانند انجام دهند این است که تقریباً هیچ کاری ننمایند. آزادسازی و مقررات زدایی رمز نجات اکوسیستم فراوری و تجارت کشور است و گمان می کنم اولین و مهم تری خواسته فعالان مالی بخصوص در بخش خصوصی واقعی از وزیر جدید این باشد که ماشین فراوری مقررات این وزارتخانه را متوقف نمایند و وزارت متبوع خود را مداخلات غیرمسئولانه و کارشناسی نشده در اکوسیستم مالی کشور جدا بر حذر دارند.

موضوع دوم نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری معیوب و متورم این وزارتخانه است که با اتکا به بضاعت نه چندان قابل قبول علمی بدنه کارشناسی خود، نسبت به دانش و تجربه انباشته بخش خصوصی بسته، در تصمیم گیری ها از منطق تحلیل مالی و سیاست گذاری مدرن بیگانه و در بسیاری از موارد حتی با سایر ارکان و اجزای نظام سیاست گذاری و حکمرانی مالی کشور ناهماهنگ است.

اصلاح این نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری، گشایش درهای وزارتخانه بر روی دانش و تجربه فعالان بخش خصوصی، شفاف سازی رویه های تصمیم سازی بر اساس منطق اقتصاد و سیاست گذاری و درنهایت ترویج رویه های تصمیم گیری مشارکتی و اجماع گرا، با حضور و نقش آفرینی تمام ذینفعان واقعی هر تصمیم، یکی از پر اولویت ترین اقداماتی است که وزارت صمت می تواند در سال جهش فراوری برای یاری به عبور اقتصاد ایران از این روزهای سخت و بحرانی انجام دهد.

تور سریلانکا: تور سریلانکا | تور ارزان قیمت سریلانکا، تور سریلانکا لحظه آخری، تور کلمبو بنتوتا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 17255

به "وزیر جدید صنعت و فرصت کوتاه خدمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر جدید صنعت و فرصت کوتاه خدمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید