کمر پدرت را لگد نکن!

به گزارش مجله آزمون اول، بچه که بودم، وقتی پدرم خسته و کوفته از سر کار برمی گشت ، از کمردرد به خودش می پیچید. آن موقع هنوز این قدر دوا و درمان مد نشده بود تا با کوچک ترین مسئله ای یک کیسه دارو زیر بغل مان بگذارند و استراحت مطلق تجویز کنند. پدر من هم مثل خیلی ها عقاید خرافی و عجیب و غریبی درباره بیماری اش داشت؛ مثلا معتقد بود که اگر من روی

کمر پدرت را لگد نکن!

کمر پدرت را لگد نکن!

کمردرد در گفتگو با دکتر حمید بهتاش، متخصص ارتوپدی

بچه که بودم، وقتی پدرم خسته و کوفته از سر کار برمی گشت ، از کمردرد به خودش می پیچید. آن موقع هنوز این قدر دوا و درمان مد نشده بود تا با کوچک ترین مسئله ای یک کیسه دارو زیر بغل مان بگذارند و استراحت مطلق تجویز کنند. پدر من هم مثل خیلی ها عقاید خرافی و عجیب و غریبی درباره بیماری اش داشت؛ مثلا معتقد بود که اگر من روی پشتش راه بروم خوب می شود. اما چشم تان روز بد نبیند. کمر پدرم که خوب نشد هیچ، کارمان به بیمارستان و اتاق عمل کشید زیرا در اثر فشار، مهره های کمر پدرم جابه جا شد. اگر شما هم با خواندن سرگذشت پدر من تمایل پیدا کردید تا درباره ستون فقرات تان مطالب بیشتری بدانید نظرات دکتر حمید بهتاش، رییس انجمن ارتوپدی ستون فقرات و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران را بخوانید.

آقای دکتر! سرگذشت پدر مرا شنیدید. به نظر شما راه رفتن روی ستون فقرات کار درستی است؟

همان طور که اشاره کردید سرنوشت پدرتان به اتاق عمل کشیده شد بنابراین راه رفتن روی ستون مهره روش صحیحی نیست. این کار با توجه به فشاری که روی ستون مهره ها وارد می آورد سبب بروز عارضه غیرقابل جبران در ستون مهره می شود.

ولی این کارها هم اکنون در برخی باشگاه های ورزشی صورت می گیرد.

به هر حال کار آنها هم غیرعلمی است و بهترین روش تقویت عضلات ستون مهره، ورزش کردن به شیوه علمی و مرسوم است.

در صورت امکان، ما را با آناتومی ستون فقرات آشنا کنید؟

ستون فقرات یکی از قوی ترین بخش های بدن است. این بخش از بدن شامل 26 استخوان است که 24 عدد آنها مهره دارند. شما هفت مهره در گردن خود دارید، 12 عدد در فقرات سینه ای (قسمت میانی پشت و در عقب قفسه سینه) و پنج مهره هم در کمر (قسمت تحتانی پشت) دارید. دو استخوان دیگر استخوان خاجی (ساکروم) که از اتصال پنج مهره تشکیل شده و استخوان دنبالچه می باشند. استخوان دنبالچه هم از اتصال پنج استخوان پدید آمده و در انتهای ستون فقرات واقع شده است.

نام ستون مهره ها که می آید ناخودآگاه به یاد دیسک بین مهره ای می افتیم. در این باره هم توضیح دهید؟

مهره ها روی هم چیده می شوند تا ستون فقرات شکل گیرد. ستون انعطاف پذیری که از قاعده جمجمه تا استخوان دنبالچه امتداد دارد، در بین مهره هایتان بالشتک اسفنجی، به نام دیسک جای دارد. این مهره ها دارای پوشش قوی فیبری در اطراف هستند که از بخش ژل مانند درونی محافظت می کنند. مفاصل بین مهره ای با لیگامان های قوی تقویت شده اند و با بسیاری از عضلات سخت و تنومند احاطه گشته اند.

نقش ستون مهره ها در بدن چیست؟

ستون فقرات ستون اساسی بدن برای حالت قائم ایستادن بدن است و وظیفه نگهداری نخاع و محافظت آن را در خود دارد و از طرفی پایه ای برای اتصال اندام های فوقانی و تحتانی است. ساختار پیچیده ستون فقرات عاملی برای مسائل بالقوه آن هم هست. به این معنی که تغییرات جزیی در امتداد یا بالانس هر قسمتی از دیسک، مهره، مفصل یا عضله می تواند حرکات را دردناک سازد. وقتی اعصاب یا نخاع که از درون ستون فقرات عبور می کنند گرفتار شوند، احتمال درد یا بی حسی در هر قسمتی از بدن وجود دارد. آسیب جدی به ستون فقرات می تواند موجب آسیب دایمی به نخاع و فلج شود.

عواملی که ممکن است برخی افراد را مستعد مسائل ستون فقرات کند، چیست؟

نداشتن فعالیت فیزیکی، شرایط نامناسب بدنی، اضافه وزن و قرارگرفتن در شرایط استرس زای فیزیکی یا ذهنی و همچنین عوامل خطری که وابسته به شغل فرد است، شامل کارهای بدنی سنگین، خم شدن یا چرخیدن مکرر و یا داشتن شرایط ثابت بدنی مانند ایستادن، نشستن یا خم شدن به جلو برای زمان طولانی حین کارکردن.

گاهی اوقات دچار اسپنام یا کشیدگی پشت می شویم که برخی به آن رگ به رگ شدن هم می گویند. درباره این مشکل هم توضیح می دهید؟

نکته ای که اشاره کردید یکی از شایع ترین مسائل انسان است. پیر و جوان، زن و مرد، کوتاه و بلند در طول زندگی این ناراحتی ها را تجربه می کنند. بیشتر اوقات درد پشت به دلیل کشیدگی عضلات یا رباط های موجود در آن پدید می آید. بلندکردن نادرست یک وزنه یا بار می تواند به درد پشت منجر شود. درد پشت ممکن است در هر قسمتی از ستون فقرات ایجاد شود ولی بیشتر در قسمت تحتانی کمر دیده می شود.

مشکل کشیدگی پشت یا همان اسپنام چه قدر جدی است؟

به هیچ وجه نمی توان ناراحتی را که در اثر درد کمر ایجاد می شود نادیده گرفت. انجام امور روزمره بسیار دردناک خواهند بود و درد شدید ممکن است شما را بی حرکت کند. در بیشتر موارد با فراهم ساختن زمان و استراحت مشکل کم رنگ می شود.

در صورت بروز چه علایمی باید به طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که کمردرد بیش از 8 تا 12 هفته طول بکشد و دردهای شدید ستون مهره ها با بی حسی ناحیه نشیمن و اشکال در کنترل ادرار و مدفوع پیش آمد باید به طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید.

چه توصیه هایی دارید تا دچار مسائل ستون فقرات نشویم؟

بهترین توصیه برای کاهش مسائل ستون مهره ها پرداختن به ورزش مرتب در طول زندگی روزمره است.

چه ورزش هایی کمترین مسائل را برای ستون فقرات ایجاد می کند و خوانندگان ما را به چه ورزش هایی ترغیب می کنید؟

بهترین نوع ورزش، ورزشی است که کمترین آسیب را به ستون مهره وارد کند. البته پاسخ به سوال شما نیاز به توضیحات بسیار زیادی دارد اما به هر صورت ابتدا بهتر است از ورزش های آبی شروع کنیم و به تدریج به ورزش های روی زمین مانند آیروبیک و بدن سازی سبک بپردازیم. در نهایت اگر بدن آماده باشد می توان به ورزش های راکتی مانند تنیس، پینگ پنگ، بدمینتون و اسکواش هم روی آورد.

درباره درمان اسپنام و کشیدگی هم توضیح می دهید؟

90 درصد دردهای پشت پا خودبه خود ظرف چهار تا شش هفته بهبود می یابند. در 10 درصد دیگر درد مدتش بیشتر است و ظرف 6 تا 12 هفته یا بیشتر بهبود می یابد، به خصوص اگر ناشی از پیچ خوردگی رباط ها یا کشیدگی شدید عضلات باشد. افراد دارای درد پشت و اندام تحتانی حتی به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند. اما با زمان دادن و مراقبت های مناسب، نشانه ها اغلب تخفیف می یابد.

مصرف دایمی مسکن را برای کاهش این دردها توصیه می کنید یا خیر؟

مصرف دارو بیش از یک هفته و بدون تجویز پزشک مجاز نیست البته گاهی لازم است برای مدت طولانی دارو مصرف شود که این امر باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

چند روز پیش یکی از خوانندگان هفته نامه پرسیده بود اینکه گفته می شود قد انسان ها صبح ها بلندتر از شب ها است از نظر علمی صحت دارد یا نه؟ اگر ممکن است این سوال را هم پاسخ دهید.

بله. این گفته کاملا درست است. دلیل آن جذب آب از طریق دیسک در طول شب و دفع آن در طول روز است که می تواند سبب افزایش و کاهش قد البته به میزان یک تا دو سانتی متر شود.

منبع:http://www.salamat.com

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 28978

به "کمر پدرت را لگد نکن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمر پدرت را لگد نکن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید