آموزش بهتر بچه ها با ذهن آگاهی

به گزارش مجله آزمون اول، بچه ها امروز استرس زیادی را تجربه می نمایند که بر آموزش آنان تاثیرگذار است و محققان بوستون امریکا معتقدند، ذهن آگاهی در کاهش میزان استرس و سلامت بچه ها امروز روشی مؤثر است. ذهن آگاهی، تمرینی برای حضور در حال و لحظه، بدون برگشت به گذشته و یا رفتن به آینده است.

آموزش بهتر بچه ها با ذهن آگاهی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ایجوکیشن نیوز، عوامل استرس زا محیط آموزشی در بچه ها شامل مدرسه و رویدادهای مرتبط با آن است، که اگر این استرس مدیریت نگردد آسیب های جدی بر جسم و روان آنان خواهد گذاشت.

در حقیقت، از هر 10 نفر یک نفر نوعی از مسائل روان را تجربه می نمایند، اما فقط 30درصد از این افراد مشاوره روان دریافت می نمایند و دیگر بچه ها در کوشش هستند تا با استرس خود کنار بیایند. بنابراین برای یاری به آنان چه کاری باید انجام داد؟

محققان اظهار کردند: ذهن آگاهی روشی شناخته شده برای مدیریت احساس استرس، اضطراب و حتی افسردگی است و با آموزش آن به بچه ها و نوجوانان امروز یاری خواهد شد.

استرس چه تاثیری بر بچه ها دارد؟

مسائلی که در نظر بزرگسالان بسیار ناچیز است، برای افراد کوچک تر بسیار سخت و بزرگ است. امتحانات سخت در مدرسه، دوستی جدید، رسانه های اجتماعی و شنیدن اخبار در خصوص امور جاری همه می توانند در افزایش استرس در بچه ها نقش داشته باشند. بچه ها مضطرب ممکن است علائم استرس را به صورت نوسانات خلقی، کاهش تمرکز، خواب ناکافی، کابوس ها، مکیدن انگشت، درد معده یا سردرد داشته باشند. بنابراین ، به رفتار کودک خود توجه نموده و وی را ترغیب کنید تا مسائلش را با شما در میان بگذارد.

بازی در فضای باز تاثیر شگفت انگیزی در آرامش کودک خواهد داشت، البته زمانی که بچه ها در خانه حضور دارند نیز باید با بازی های مختلف آنان را سرگرم کنید و حتی می توانید از بازی های آموزشی یاری درسی نیز بهره ببرید.

همچنین می توانید در خصوص اخبار و مطالب رسانه های اجتماعی با بچه ها خود صحبت کنید و آنان را ترغیب کنید تا احساسات خود را بازگو نمایند. اما اگر کودک کوچک شما هنوز علائم استرس دارد، تمرین فکری داشته باشید تا استرس وی کاهش یابد.

ذهن آگاهی چیست؟

استرس، پیامد رفتارهای گذشته و نگرانی در خصوص آینده است و هرچه بیشتر در این مورد فکر کنیم، احساس استرس و اضطراب بیشتری خواهیم داشت. ذهن آگاهی، نوعی مراقبه است که به ما امکان می دهد تا به جای گذشته یا آینده، به حال فکر کنیم و چون نیازی به آمادگی و مهارت خاصی ندارد، برای بچه ها در هر سنی مناسب است.

تاثیر ذهن آگاهی در مدارس

نتایج تحقیقات نشان می دهد، ذهن آگاهی در مدارس منجر به پیشرفت چشمگیر در میزان توجه و کاهش میزان استرس دانش آموزان می گردد.

تمرین منظم ذهن آگاهی به بچه ها یاری می نماید تا بر نگرانی ها و استرس خود چیره شوند و در لحظه تمرکز نمایند. درنتیجه متمرکزتر و مشتاق تر در کلاس حضور خواهند داشت. همچنین از حافظه بهتر و افزایش تنظیم عاطفی بهتری بهره مند می شوند. همه این عوامل می تواند به آنان در عملکرد بهتر در آموزش یاری کند تا با روشی ساده استرس خود را کنترل نمایند.

چگونه می توان ذهن آگاهی را در خانه تمرین کرد؟

طی ذهن آگاهی، تمرکز اصلی بیشتر روی تنفس است، بنابراین از کودک خود بخواهید که دست های خود را روی شکم خود قرار داده و نفس بکشد و از وی بخواهید بر این حرکت تمرکز کند. بر اساس سن کودک و توانایی در زمان نشستن، این کار را به مدت 30 ثانیه تا 3 دقیقه ادامه دهید.

برای بچه ها کوچک تر از فاصله های کوتاه تر بهره ببرید. از آنان بخواهید به چیزهایی که باعث تحریک حواسشان می گردد، ذهن آگاهی داشته باشند. شما باید کوشش کنید ذهن آنان به زمان حال، تمرکز کند تا شاهد کاهش استرس آنان باشید.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3304

به "آموزش بهتر بچه ها با ذهن آگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش بهتر بچه ها با ذهن آگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید