رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد

به گزارش مجله آزمون اول، بعضی مواد غذایی وجود دارند که باعث بهبود سلامت می شوند و در مقابل بعضی به آن آسیب می رسانند.

رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد

الکساندر میاسنیکوف، متخصص تغذیه روس، موادی غذایی را نام برده است که مصرف بعضی از آن ها به حفظ سلامت کبد یاری می نماید و در مقابل بعضی به آن آسیب می زنند.

میاسنیکوف اشاره می نماید که بسیاری از مطالعات علمی ثابت نموده اند قهوه برترین ماده مفید برای کبد است.

او اضافه نمود: قهوه برای سلامت کبد مفید است؛ مخصوصاً اگر انسان مبتلا به هپاتیت باشد. به گونه ای که اگر به کبد آسیبی وارد گردد، قهوه از تبدیل آن به سیروز و تبدیل سیروز به سرطان کبد جلوگیری می نماید.

این پزشک متخصص با اشاره به این که مصرف تعدادی از دارو ها به کبد آسیب می زنند، به شرح در خصوص خطرناک ترین دارو در این زمینه پرداخت و گفت: همه ما این دارو را مصرف می کنیم، هرچند که عامل نیمی از موارد نکروز کشنده کبد است. این دارو پاراستامول (استامینوفن) است که مصرف بیش از حد آن منجر به مسمومیت کبدی می گردد؛ بنابراین همه شما به یاد داشته باشید که دوز روزانه این دارو نباید از چهار گرم بیشتر گردد.

میاسنیکوف افزود: هرگز توصیه نمی گردد سردرد ناشی از مسمومیت خصوصا با الکل را با مصرف پاراستامول درمان نمایند. در واقع این کار ضربه مضاعفی به کبد وارد می نماید و می تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد.

او تاکید نمود که پاراستامول به طور کلی یک داروی بی خطر و غیر خطرناک است. با این حال، هنگام تجویز آن به بچه ها باید با احتیاط مصرف گردد؛ زیرا پودر های ضد سرماخوردگی برای بچه ها معمولاً حاوی پاراستامول نیز هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 7 تیر 1402 بروزرسانی: 7 تیر 1402 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 42104

به "رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید