3200 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان از خدمات درمانی بهره مند هستند

به گزارش مجله آزمون اول، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: سه هزار و 200 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان زندگی می کنند و از خدمات درمانی بهره می برند.

3200 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان از خدمات درمانی بهره مند هستند

به گزارش خبرنگار از ، دکتر قاسم میری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در همایش پیشگیری از تولد بیماران تالاسمی در خاش افزود: سالانه 140 بیمار تالاسمی از نوع شدید یا ماژور در استان متولد می شوند که متاسفانه بیش از نیمی از موارد با آگاهی والدین ناقل بیماری به دنیا می آیند.

وی بیان نمود: در همه نقاط کشور بیماری تالاسمی کنترل شده، ولی در سیستان و بلوچستان با وجود فعال بودن آزمایشگاه های پیشگیری از تالاسمی متاسفانه همچنان شاهد افزایش آمار بیماران مبتلا هستیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در چند نقطه از استان 90 زوج ناقل بیماری سه و چهار فرزند تالاسمی دارند که علیرغم اجرای برنامه های آگاه سازی و پیشگیرانه به تذکرات بهداشتی توجه نمی کنند.

وی ادامه داد: 65 درصد از خون های اهدایی در سیستان و بلوچستان به مصرف بیماران تالاسمی می رسد.

میری تاکید کرد: در سیستان و بلوچستان 1200 بیمار هموفیلی وجود دارد که 250 نفر آنان در خاش سکونت دارند و 185 نفر از این تعداد از نوع فاکتور 13 هستند.

وی ادامه داد: فاکتور 13 در دنیا به ازای جمعیت یک تا 2 میلیون نفر، یک نفر اتفاق می افتد، اما در خاش این آمار به ازای هر هزار نفر یک نفر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: آزمایشات ژنتیک در کشور رایگان انجام می شود لذا انتظار داریم همه افراد و خانوار ها برای کاهش هزینه ها و شمار بیماری ها از فرصت های داده شده بهره ببرند.

وی گفت: سیستان و بلوچستان در مرگ و میر مادران نیز رتبه نخست کشور را دارد.

دکتر رضا کرد رئیس شبکه بهداشت و درمان خاش هم گفت: به غیر از هزینه هایی که خود خانوار ها در خرید دارو ها و ایاب و ذهاب دارند و دولت هم منهای هزینه های پرسنل و آزمایشات، وسائل مصرفی، اکو، ام آر آی، ویزیت تخصصی و ... انجام می دهد، هر سال افزون بر 40 میلیارد ریال فقط برای هزینه خون و لوازم یکبار مصرف بیماران تالاسمی خاش هزینه می کنیم.

امامان جمعه شیعه و سنی، فرماندار، شماری از نخبگان، معتمدان و شاعران خاش نیز بر اهمیت اجرای برنامه های آگاه سازی و توجه به توصیه های بهداشتی برای کاهش دادن آمار بیماران تالاسمی تاکید کردند.

ع

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 1307

به "3200 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان از خدمات درمانی بهره مند هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3200 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان از خدمات درمانی بهره مند هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید